Fot. M. SzymajdaPociąg EuroNight Chopin na stacji Warszawa Gdańska
PKP Intercity w końcu potwierdziło nam, że od 10 grudnia pociąg EN Chopin dojedzie do Monachium! To pierwsze od wielu lat nocne połączenie z Niemcami. Pozwoli też w komfortowy sposób dotrzeć w Alpy.
Po wielu tygodniach od publikowania przez zagranicznych partnerów PKP Intercity (DB i ÖBB) informacji o prawdopodobnym starcie nocnego połączenia Warszawa – Monachium, polska spółka w końcu podała, na prośbę „Rynku Kolejowego” konkretne informacje w tej sprawie.
– W porozumieniu z Kolejami Austriackimi (ÖBB) i Niemieckimi (DB) trasę „nowego” pociągu Chopin wydłużono do Monachium. Chopin oprócz grupy wagonów do Monachium będzie prowadził również z Warszawy grupę wagonów do Pragi przełączaną w Bohuminie oraz grupę wagonów do Budapesztu, która przełączana będzie w Breclaviu. W tej chwili trwają ostatnie uzgodnienia z zagranicznymi partnerami. O szczegółach nowego połączenia będziemy informować bliżej terminu wdrożenia nowego rozkładu jazdy – napisał Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Do Monachium zamiast do Grazu
Na razie nie wiemy w jakim zestawieniu do Monachium dotrze nowy pociąg, wiemy natomiast, że skierowanie grupy wagonów do stolicy Bawarii będzie skutkować zakończeniem kursowania grupy wagonów z Wiednia do Grazu. Obecnie do Grazu docierają tylko dwa własne wagony PKP Intercity (sypialny i 2 klasy), do których w Bohuminie dołączane są wagony austriackie i niemieckie, z pociągi Nightjet z Berlina. Jednak pociąg Nightjet w relacji Berlin – Wrocław – Wiedeń – Graz od grudnia już nie pojedzie w tej relacji, o czym więcej napiszemy wkrótce.
Rozkład jazdy
Z rozkładu jazdy opublikowanego przez Niemców i Austriaków wynika, że ze stacji München Hbf pociąg ruszy o godzinie 18:35 i w drodze do Wiednia zatrzyma się na stacjach München Ost, Rosenheim, Salzburg, Attnang-Puchheim, St.Pölten Hbf. W Wiedniu będzie o 23:07 a jego postój ma być tylko trzyminutowy. Ze stolicy Austrii odjedzie o 23:10 i dalej zatrzyma się w Brzecławiu (38 minut postoju związany m.in. z łączeniem wagonów z Budapesztu), Ostrawie, Bohuminie (postój od 2:35 do 3:45), Zebrzydowicach, Czechowicach-Dziedzicach, Oświęcimiu i Krakowie (przyjazd na 6:07, dojazd o 6:17), Miechowie, Włoszczowie Północ, Opocznie Południe. Kurs skończy w Warszawie Gdańskiej o 8:51.
Pociąg powrotny z Warszawy Gdańskiej wyruszy o 19:59 i analogiczną trasą dotrze do Wiednia na godzinę 4:49, na główną stację Monachium dotrze o 10:01. Dla pociągu w kierunku Austrii i Niemiec zaplanowano bardzo krótkie (w stosunku do istniejących obecnie) postoje w Bohuminie (od 1:01 do 1:45) oraz w Brzecławiu (od 3:38 do 3:55) gdzie rozłączane są grupy wagonów.
Bez obsługi Katowic, dojazd do Wiednia w nocy
Jakie wnioski płyną z tego rozkładu jazdy? Po pierwsze: trasa pociągu nie wiedzie już przez Katowice. Tak jak dawniej EC Chopin korzystać będzie z linii przez Oświęcim i Czechowice-Dziedzice, która w końcu została wyremontowana. Ale w tym czasie remont przeszła też linia Kraków – Katowice i obecnie zysk czasowy w drodze do czeskiej granicy będzie w przypadku jazdy przez Oświęcim zaledwie kilkuminutowy.
Tymczasem pociąg ten całkowicie ominie aglomerację śląsko-zagłębiowską. Z drugiej strony – ważnym punktem na turystycznej mapie pozostaje Oświęcim i znajdujące się tutaj hitlerowski obóz zagłady. Dojazd do niego pociągiem nocnym dla turystów z zagranicy może być potężnym magnesem przyciągającym do połączenia.
Druga kontrowersja: nocny Chopin ma fatalne godziny dojazdu do Wiednia. Przyjazd do stolicy Austrii przed godziną 5 rano raczej eliminuje pociąg z podróży biznesowych. Taki rozkład jazdy wynika z decyzji Austriaków. W godzinach późniejszych nie chcą oni bowiem wypuszczać na szybką trasę Wiedeń – Salzburg (-Monachium) pociągu, który z braku szybkich wagonów sypialnych będzie jechać z prędkością maksymalnie 160 km/h. Linia ma wyższe parametry i wolny pociąg ograniczałby jej przepustowość.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.