W ostatnich dniach PKP Intercity ogłosiło zapytanie ofertowe w sprawie "wyceny dostawy i utrzymania (…) centralnego systemu sprzedaży biletów, wraz z modułem rezerwacyjnym". PKP Intercity sprawdza rynek takich systemów, choć już dwa lata temu robiła to PKP Informatyka.
W ubiegłym roku, latem
pisaliśmy o przetargu zorganizowanym przez PKP Informatykę na "„Zakup modułu rezerwacyjnego w ramach budowy Systemu Centralnego Rezerwacji Miejsc i Sprzedaży Biletów (NSSiR) zgodnego z założeniami Wspólnego Biletu”. Wcześniej spółka ta, ściśle współpracująca przy sprzedaży biletów z PKP Intercity, sama przeprowadziła rozpoznanie rynku w tym zakresie.
W informacji prasowej z zeszłego roku czytamy, że ogłoszone wówczas postępowanie to efekt współpracy z PKP Intercity, który jest głównym klientem PKP Informatyka. Pod wspólnym komunikatem PKP Intercity i PKP Informatyka wypowiedział się nawet członek zarządu PKP Intercity.
– Zależy nam na tym, aby podróżni korzystali z intuicyjnego i nowoczesnego systemu sprzedaży. To obok inwestycji w tabor i zaplecza techniczne kolejny istotny element kolei XXI wieku – podkreślił Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity. Od ogłoszenia konkursu ofert w czerwcu 2021, do tej pory nie udało się jeszcze znaleźć wykonawcy systemu, który podjąłby się zastąpienia systemu Kurs 90.
Co z przetargiem PKP Informatyka?Zapytaliśmy PKP Informatykę, na jakim etapie jest postępowanie, którego śladu próżno szukać na stronie internetowej spółki. Justyna Siedlec, dyrektor Biura Prawno-Organizacyjnego w spółce, odpowiada, że postępowanie jest na ostatnim etapie (trzecim), gdy prowadzone są negocjacje z oferentami, którzy zakwalifikowali się do etapu drugiego, obejmującego analizę złożonych ofert przez Komisję Przetargową oraz składanie wyjaśnień/uzupełnień przez oferentów do złożonej dokumentacji.
– Postępowanie prowadzone jest w oparciu o wewnętrzne regulacje Zamawiającego i nie podlega reżimowi ustawy Prawo zamówień publicznych – dodaje przedstawicielka spółki.
PKP Intercity rozpoznaje rynekPartnera PKP Informatyki – PKP Intercity, zapytaliśmy o nowe ogłoszenie, która spółka opublikowała samodzielnie. Pytaliśmy m.in., dlaczego zdecydowała się na samodzielne poszukiwanie systemu sprzedaży, a także dlaczego nie korzysta z doświadczeń partnera z grupy PKP w zakresie pozyskanej już przez niego wiedzy na rynku. Pytaliśmy także o to, czy PKP Intercity zamierza zorganizować otwarty przetarg na dostawę systemu rezerwacji biletów? Udzielone przez spółkę odpowiedzi są nieco wymijające.
– Obecnie prowadzone jest rozpoznanie rynku w zakresie systemu centralnego wraz z modułem rezerwacyjnym oraz utrzymaniem. Ostateczne decyzje dotyczące terminu uruchomienia postępowania i jego formy zapadną po zakończeniu prowadzonego procesu. Obecny system sprzedaży biletów i rezerwacji to wielokrotnie rozbudowywany i modyfikowany system, który został zakupiony na początku lat 90. przez PKP od kolei niemieckich. Od tego czasu rozwiązanie było rozwijane i dostosowywane do bieżących potrzeb PKP Intercity – napisała Katarzyna Grzduk, rzeczniczka prasowa PKP Intercity.
Aktualizacja
Po publikacji artykułu PKP Intercity dosłało swoje dodatkowe wyjaśnienia. Publikujemy je w całości.
"Celem ogłoszonego przez PKP Intercity RFI jest poznanie szerszej perspektywy rynkowej, w tym szacunkowych kosztów dostarczenia nowej technologii jaką jest system centralny wraz z modułem rezerwacyjnym, a także jego utrzymania. Spółka PKP Informatyka nie została wykluczona z grona potencjalnych dostawców takiego rozwiązania. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami dla spółki nadal ważne jest strategiczne podejście do funkcji IT oraz współpraca spółek z Grupy PKP w tym zakresie. Standardem przyjętym w Grupie jest szacowanie budżetów na podstawie informacji pozyskanych z rynku przed podjęciem planów i działań inwestycyjnych i taką czynność prowadzimy".