PKP Intercity poinformowało o zawarciu nowego kontraktu z Kolejami Czeskimi, dotyczącego wynajmu pięciu lokomotyw potocznie nazywanych Nurkami.
Państwowy operator od prawie 10 lat wynajmuje od Czechów spalinowe lokomotywy serii 754. Służą mu one do prowadzenia pociągów dalekobieżnych na tych szlakach, które nie mają sieci trakcyjnej. Od prawie 10 lat spółka nie zagwarantowała sobie własnego, wystarczającego zaplecza dieslowskich lokomotyw liniowych, a liczba spalinowych lokomotyw Gama jest niewystarczająca. Dlatego nie dziwi, że starzejące się i coraz bardziej awaryjne Nurki nadal będą kursować po Polsce.
Zamówienie zostało przyznane spółce České dràhy z wolnej ręki, ponieważ nikt inny nie był w stanie dostarczyć PKP Intercity wskazanego typu spalinowozu i nie zgłosił się do wcześniejszego postępowania. Decyzję o udzieleniu zamówienia podjęto 10 lutego. Po krajowych torach Nurki będą kursować przynajmniej przez rok. Istnieje opcja wydłużenia zamówienia o kolejne 12 miesięcy.
PKP Intercity wprowadza jednak na tory nowe typu spalinowych pojazdów. Zmodernizowane przez poznański FPS lokomotywy SU42, pod nazwą SU4220,
kursują już na Dolnym Śląsku. Nie są one jednak przygotowane do ciągnięcia cięższych pociągów.