PKP Intercity rozpisało kolejny przetarg na dzierżawę 10 lokomotyw elektrycznych. W dwóch poprzednich postępowaniach wpłynęła tylko jedna oferta, która dwukrotnie była odrzucana. Czy tym razem przewoźnikowi uda się pozyskać niezbędne pojazdy?
PKP Intercity od wielu miesięcy notuje rekordowe wyniki przewozowe, również dzięki uruchamianiu coraz większej liczby połączeń. Skutkuje to większym zapotrzebowaniem na tabor. Do tej pory przewoźnik miewał problemy z dostępnością wagonów, szczególnie w letnich szczytach przewozowych, przez co musiał się ratować ich dzierżawą od Kolei Czeskich czy Słowackich. W ostatnich miesiącach na pierwszy plan zaczął się jednak przebijać również problem dostępności lokomotyw elektrycznych, o czym
pisaliśmy już niejednokrotnie.Luka na rynku napraw i utrzymania
Powodów jest wiele, jak chociażby upadek Olkolu, a więc zakładu w którym PKP Intercity regularnie naprawiało oraz modernizowało swoje elektrowozy. Lukę po zakładzie z Oleśnicy starają się wypełnić inne podmioty,
choć jak na razie nie zawsze się to udaje, o czym świadczą ponawiane przez PKP Intercity przetargi na naprawy okresowe lokomotyw EU07, EP08
oraz EP09. Poza naprawami już posiadanych jednostek, a także
zakupami nowych lokomotyw, PKP IC zdecydowało się również na dzierżawę lokomotyw elektrycznych.
“Belgijki” nie są spolonizowane?
Spółka już dwukrotnie próbowała wynająć 10 tego typu pojazdów,
lecz za każdym razem odrzucała jedyną złożoną ofertę,
autorstwa firmy Sevile Rail Rent, która oferowała przewoźnikowi szybkie “belgijki”, a więc lokomotywy HLE 21, sprowadzone z Belgii. Więcej o
tych elektrowozach można przeczytać tutaj.Jak tłumaczyli nam przedstawiciele PKP Intercity, przewoźnik nie mógł skorzystać z belgijskich lokomotyw, gdyż jego zdaniem pojazdy nie są jeszcze spolonizowane i mogą tylko i wyłącznie “stać na polskich torach”, a nie prowadzić po nich pociągi, dlatego też oba przetargi na dzierżawę unieważniono. Teraz spółka rozpoczęła trzecie podejście do wydzierżawienia elektrowozów.
Trzecia próba dzierżawy
Ponowiony przetarg ponownie podzielono na 5 zadań, a każde z nich dotyczy rocznej dzierżawy dwóch elektrowozów. Trzy pierwsze części zamówienia dotyczą dzierżawy lokomotyw zdolnych prowadzić pociągi z prędkością minimum 160 km/h, natomiast dwa kolejne odnoszą się do wydzierżawienia lokomotyw o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 125 km/h. Łącznie PKP Intercity chce więc wynająć 10 elektrowozów.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje wyłącznie cena brutto.