Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Intercity podsumowuje rekordowy rok 2022

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
02-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Intercity podsumowuje rekordowy rok 2022
Fot. PKP Intercity
Prawie 59 mln osób skorzystało z usług narodowego przewoźnika w 2022 roku, przyczyniając się do najlepszego wyniku przewozowego w historii spółki. Tym samym pobity został rekord z 2019 roku, kiedy pociągami przewoźnika podróżowało blisko 49 milionów podróżnych. 

Jak podkreśla w komunikacie PKP Intercity, pierwszy miesięczny rekord przewozowy padł już w maju, kiedy to ponad 5,26 miliona osób podróżowało z PKP Intercity. Następne miesiące to kontynuacja trendu wzrostowej frekwencji w pociągach: w czerwcu z przewoźnikiem podróżowało niemal 5,5 mln podróżnych, z kolei w lipcu – blisko 6,5 mln. W sierpniu z usług przewoźnika skorzystało jeszcze więcej osób – ponad 6,5 mln. Tym samym sierpień 2022 roku stał się miesiącem z największą frekwencją w historii PKP Intercity. 

– Od kilku lat odbudowujemy rolę kolei w Polsce, a miniony niedawno rok pokazał, że jesteśmy na dobrych torach do osiągnięcia naszego celu, którym jest jak największa popularyzacja podróży pociągami. Rekordowe wyniki to dla nas powód do dumy, jak i wyraz zaufania ze strony podróżnych. Nie spoczywamy jednak na laurach i zakasujemy rękawy do dalszej, ciężkiej pracy. Liczymy, że w najbliższych latach uda nam się znacząco poprawić wynik z 2022 roku. Pomogą nam w tym między innymi wielomiliardowe inwestycje taborowe, jak i infrastrukturalne. Dzięki nim moda na kolej stanie się jeszcze bardziej powszechna – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity cytowany w komunikacie.

Nowe kontrakty taborowe. Głównie modernizacje wagonów

Na początku stycznia 2022 roku, PKP Intercity ogłosiło rozszerzenie swojej strategii rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 roku. Z 19 do 27 mld zł zwiększyły się środki, jakie spółka zainwestuje do końca obecnej dekady. Do tego czasu flota PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniona, wszystkie pojazdy przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki oraz jednolity standard podróży. Standardem staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Nowe pojazdy będą dostosowane również do potrzeb różnych grup odbiorców, w tym osób podróżujących z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami. Wartość inwestycji zakontraktowanych przez PKP Intercity w ramach strategii taborowej wynosi już 7 mld zł brutto – podkreśla IC.

PKP Intercity podsumowuje też, że podpisało w minionym roku kontrakty na modernizację, jak i zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,4 mld zł brutto. Na początku kwietnia 2022 roku narodowy przewoźnik podpisał z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski umowę na modernizację 90 wagonów, które po zakończonych pracach będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity. Wartość zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto. 

Kolejnym krokiem we wzmacnianiu parku wagonowego PKP Intercity było podpisanie we wrześniu 2022 roku umowy z PESĄ Bydgoszcz na modernizację 59 wagonów serii 152A i 154A. Wykonanie wszystkich prac zamknie się w kwocie 376 mln zł brutto, a pojazdy po modernizacji zaoferują podróżnym liczne udogodnienia, takie jak: WI-FI, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo-przesuwne. Bydgoski producent wyprodukuje dla narodowego przewoźnika również 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu, który został podpisany w październiku 2022 roku, wynosi 554,6 mln zł brutto.

W tym roku PKP Intercity odebrało między innymi 2 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska oraz odebrało większość z zamówionych 81 nowych wagonów od poznańskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. 

Największy przetarg w historii PKP Intercity

PKP Intercity ogłosiło w listopadzie największy w swojej historii pod względem liczby pojazdów przetarg taborowy. Po zakończeniu zamówienia park taborowy przewoźnika powiększy się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwi zakup dodatkowych 150 pojazdów. – To nasz najważniejszy przetarg w ostatnich latach, a jego realizacja będzie milowym korkiem w stronę realizacji naszej strategii inwestycyjnej. Nowa jakość przyciągnie kolejne miliony podróżnych do naszych pociągów. Dzięki nowym wagonom spełnimy oczekiwania różnych grup pasażerów – rowerzystów, osób z dziećmi czy tych podróżujących w pojedynkę. Jesteśmy pewni, że dzięki takim inwestycjom kolej już niedługo stanie się środkiem transportu numer jeden – dodaje Chraniuk. 

Przewoźnik zapewnia, że przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym i charakterystycznym standardem PKP Intercity. Nowością będzie między innymi przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze. O szczegółach piszemy tutaj.

Miniony rok to również nowe i zmodernizowane budynki infrastrukturalne. W lipcu PKP Intercity zakończyło przebudowę automatycznej myjni pociągów na stacji postojowej Warszawa Grochów. Dzięki inwestycji skrócił się czas mycia pojedynczego składu i podniósł standard utrzymania taboru, a obiekt działa całorocznie, niezależnie od warunków atmosferycznych. Nowe oblicze zyskuje również wrocławska stacja postojowa, gdzie trwa III etap prac modernizacyjnych w lokomotywowni oraz w listopadzie została uroczyście zainaugurowana budowa całorocznej myjni automatycznej. Na terenie bocznicy we Wrocławiu poprawi się gospodarka wodna obiektu oraz podniesiony zostanie standard utrzymania taboru i ergonomia pracy zatrudnionych specjalistów – zapewnia IC.

Nowy system sprzedaży

Zeszły rok PKP Intercity zamknęło największą inwestycją informatyczną w ponad 20-letniej historii. Przewoźnik podpisał bowiem trzy umowy, dzięki którym podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w zupełnie nowym systemie sprzedaży internetowej. Pierwsza umowa dotyczy internetowego systemu sprzedaży e-IC 2.0, druga i trzecia dotyczą licencji, wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży oraz usługi rezerwacyjnej. Wykonawcą systemów będzie PKP Informatyka, a łączna wartość wszystkich umów wynosi ponad 143 mln zł brutto. Planowo system e-IC 2.0 ma zostać udostępniony pasażerom w ostatnich miesiącach 2023 roku, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku.

Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego, a jego rozwój wpisuje się w założenia Europejskiej Zielonego Ładu. Dlatego ważną częścią finansowania inwestycji związanych z zakupem taboru kolejowego przez PKP Intercity są środki unijne. Przewoźnik w czerwcu 2022 roku podpisał w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneksy zwiększające dofinasowanie nie tylko do projektów taborowych, lecz także infrastrukturalnych. Dzięki temu otrzyma z Unii Europejskiej łącznie 1 miliard złotych – przypomina IC, dodając, że po raz kolejny agencja ratingowa Fitch potwierdziła długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+. Przewoźnik chwali się też podpisaniem umowy o współpracy naukowo-technicznej i edukacyjnej z Politechniką Krakowską.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5