PKP Intercity podsumowuje realizację programu inwestycyjnego. Park taborowy przewoźnika wzmocniło 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych oraz ponad 130 zmodernizowanych wagonów. Wartość umów podpisanych w ramach programu przekroczyła w grudniu 5 mld zł brutto. Najbliższe dwanaście miesięcy przyniesie kolejne nowości we flocie przewoźnika.
W Nowy Rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5 mld zł brutto. PKP Intercity odebrało już 46 proc. pojazdów zaplanowanych do zakupu lub modernizacji w realizowanym programie „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. – Epidemia spowodowała chwilowe zatrzymanie trendu stałego wzrostu liczby pasażerów, który obserwowaliśmy na kolei od kilku lat. Przemyślane i konsekwentnie realizowane inwestycje, takie jak te prowadzone przez PKP Intercity, są niezbędne do szybkiego powrotu kolei na ścieżkę wzrostu. Dzięki nim polska kolej staje się bezpieczna, komfortowa i przewidywalna – zapewnia Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury cytowany w komunikacie.
– Nasz narodowy przewoźnik nie tylko inwestuje 7 mld zł w nowoczesny tabor i związany z tym komfort podróżowania, ale trzeba również docenić, że przy realizacji swoich zamówień uwzględnia polskie przedsiębiorstwa z sektora kolejowego. W MAP zawsze zachęcamy spółki Skarbu Państwa do współpracy z rodzimymi firmami w ramach rachunku ekonomicznego i z zachowaniem najwyższej jakości zamawianych usług czy produktów – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Plan na 7 mld złotych. Większość zakontraktowana
PKP IC przypomina że to największy, warty 7 mld zł, program inwestycyjny w historii spółki, którego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. PKP Intercity kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego zmodernizuje około 700 oraz kupi 185 komfortowych i nowoczesnych wagonów – przypomina przewoźnik.
Jak to się ma do
pierwotnych planów? Stosowną tabelę z 2018 r. można zobaczyć w galerii artykułu - widać że udało się podpisać zdecydowaną większość umów; w 2018 roku
zapowiadano jeszcze zakup co najmniej 2 składów push-pull w ramach współpracy z NCBR. Wciąż jednak
nie ogłoszono stosownego przetargu. Pod znakiem zapytania stoi również zapowiadany zakup 25 lokomotyw elektrycznych i 7 ezt, które również miały się odbyć we współpracy z NCBR. Przewoźnik zapowiadał też modernizację aż 16 stacji postojowych.
Tabor odebrany w 2020 roku
Jak podsumowuje przewoźnik, w 2020 roku zakończono realizację dwóch kontraktów o wartości ponad miliarda złotych brutto. Do PKP Intercity
trafiło 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które dla przewoźnika wyprodukowała firma Newag z Nowego Sącza. Nowe pojazdy prowadzą już pociągi w całej Polsce, rozwijając prędkość do 160 km/h. Wartość kontraktu wyniosła 551,4 mln zł brutto.
Flotę przewoźnika
wzmocniło również 125 komfortowych wagonów zmodernizowanych przez bydgoską Pesę w ramach zamówienia wartego blisko 470 mln zł brutto. To bezprzedziałowe pojazdy drugiej klasy, oferujące liczne udogodnienia dla pasażerów, m.in. klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne, bezprzewodowy internet oraz oznaczenia w alfabecie Braille`a.
Do przewoźnika trafiło także 10 wagonów 145Ab
zmodernizowanych przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu na wagony restauracyjne. Do dyspozycji podróżnych jest w nich 12 stolików i 36 miejsc siedzących. Wagony są klimatyzowane, a pasażerowie mogą w nich korzystać w nich z darmowego, bezprzewodowego internetu. Wartość umowy wyniosła 61,4 mln zł brutto. Łącznie w 2020 roku PKP Intercity odebrało ponad 130 unowocześnionych wagonów. W ramach strategii taborowej flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie blisko 340 wagonów po modernizacji.
Kolejne inwestycje w wagony i lokomotywy już zakontraktowane
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia PKP Intercity
podpisało wartą ponad 540 mln zł brutto umowę z Konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Pesą na modernizację kolejnych 125 wagonów. Tym samym wartość podpisanych umów przekroczyła 5 mld zł brutto. Pierwszy zmodernizowany wagon ma trafić do przewoźnika pod koniec bieżącego roku.
We wrześniu 2020 roku przewoźnik
podpisał wartą niemal 200 mln zł brutto umowę z oleśnicką firmą Olkol na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07. Modernizacja obejmie m.in. zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h.
W 2021 roku odbiór kolejnych wagonów i pierwszych pociągów typu EZT z nowych zamówień
2021 rok przyniesie pierwsze efekty innych umów taborowych podpisanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy. Pesa modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch kontraktów, wartych razem blisko 560 mln zł brutto. Obejmują one unowocześnienie łącznie 120 pojazdów. PKP Intercity odebrało już pierwsze wagony z tej puli. Kolejne będą systematycznie trafiać do przewoźnika w trakcie 2021 roku.
W najbliższych miesiącach park taborowy przewoźnika zaczną wzmacniać także pierwsze z 81 nowych wagonów, które w ramach wartego niemal 700 mln zł brutto kontraktu dla PKP Intercity produkuje H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wagony wyposażone m.in. we wzmacniacze sygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne oraz indywidualne oświetlenie będą przystosowane do prędkości 200km/h i będą włączane do pociągów kategorii Express InterCity (EIC). Ta dostawa jest opóźniona –
pierwsze wagony miały być w ruchu już w 2020 roku.
W 2021 roku flotę przewoźnika wzmocnią także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Zgodnie z harmonogramem PKP Intercity
odbierze pierwsze dwa z 14 pojazdów serii ED74, które modernizuje konsorcjum Pesy i jej spółki ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach wartego 275 mln zł brutto zamówienia. W drugiej połowie 2021 roku do przewoźnika trafią także
pierwsze dwa z 12 EZT typu Flirt z miliardowego kontraktu zawartego przez przewoźnika w sierpniu 2019 roku ze Stadlerem. Pociągi będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający najwyższe bezpieczeństwo podróży.
Następne kontrakty do podpisu
W najbliższych miesiącach PKP Intercity planuje otwarcie ofert w przetargu na modernizację 90 wagonów typu 141A/111A oraz wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania z odnową 40 wagonów typu Z1. Dodatkowo pod koniec grudnia 2020 roku otwarto oferty przetargowe na modernizację 14 wagonów typu 111ALux/112ALux. Przewoźnik planuje podpisać kontrakty na zakup 10 manewrowych lokomotyw spalinowych oraz 10 (z opcją na dodatkowych 5 pojazdów) elektrycznych lokomotyw wielosystemowych.
PKP Intercity
prowadzi także dialog techniczny z potencjalnymi producentami na dostawę składów push-pull. Po opracowaniu dokładnej specyfikacji pojazdów przewoźnik zaprosi potencjalnych dostawców do złożenia ofert.