PKP Intercity podpisało umowę z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych na modernizację 26 wagonów serii Z1B oraz 6 Z1B PRM, a także z Pesą Mińsk Mazowiecki na modernizację 8 wagonów typu Z1A. Przewoźnik próbował wybrać wykonawców tych napraw od czterech lat.
Postępowanie przetargowe dotyczące modernizacji 40 wagonów zostało
ogłaszano wielokrotnie - po raz pierwszy w... 2019 roku. Zadanie podzielone było na 3 części. Ostatecznie najlepszą ofertę na modernizację 26 wagonów Z1B drugiej klasy oraz 6 Z1B PRM, przystosowanych do przewozu osób na wózkach inwalidzkich złożyła poznańska Spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych, a na modernizację 8 wagonów typu Z1A pierwszej klasy - Pesa Mińsk Mazowiecki.
Dziś (26 października) na warszawskiej Olszynce Grochowskiej przewoźnik podpisał umowy z producentami na realizację projektu o łącznej wartości blisko 270 mln zł brutto.
Wszystkie 40 sztuk zmodernizowanych wagonów ma trafić do PKP Intercity po 36 miesiącach od dnia podpisania umowy. Pojazdy są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h. Po realizacji umowy na pokładzie mają się pojawić m.in.: nowe ergonomiczne i komfortowe fotele w przedziałach pasażerskich 1 i 2 klasy z gniazdkami 230V oraz USB, klimatyzacją, Wi-Fi, indywidualnym oświetleniem dla każdego pasażera, toalety z układem zamkniętym WC czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne. Wygłuszenie akustyczne z kolei skutkować ma mniejszą emisją hałasu, a lepsza izolacja cieplna zwiększyć komfort podróży przy wysokich, jak i niskich temperaturach.
Wykonawcy będą odpowiedzialni także za wykonanie napraw okresowych na trzecim poziomie utrzymania, które zostaną wykonane po 18 miesiącach od oddania wagonów do eksploatacji przez PKP Intercity.