27 czerwca PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Prace wykona konsorcjum spółek ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa Bydgoszcz – producent pojazdów. Wartość kontraktu to blisko 274,8 mln zł brutto, czyli prawie 17,5 mln zł. za modernizację jednej sztuki 11-letnich pojazdów.
Przedmiotem umowy jest „wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74”.
– Podczas modernizacji pojazdy przejdą istotne zmiany, które podniosą standard składów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami – informuje PKP Intercity.
Tak jak poprzednio pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży. Po naprawach i modernizacjach mają kursować na trasach Wrocław – Lublin i Wrocław – Kielce.
– Zmodernizowane składy ED74 w istotny sposób wzmocnią naszą flotę i przyczynią się do dalszego podnoszenia standardu usług PKP Intercity, a wraz z nim komfortu podróżowania. Będą wygodne i dopasowane do potrzeb różnych grup pasażerów – zapewnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Odbiór i eksploatacja nadzorowana
Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi w terminie do 48 miesięcy od chwili podpisania umowy. Pierwsze dwa pojazdy trafią do PKP Intercity w ciągu 730 dni kalendarzowych od dnia ich przekazania konsorcjum wykonawców. Będą one objęte wstępną 7-dniową eksploatacją obserwowaną bez pasażerów (tzw. „rozjeżdżanie”), a następnie 90-dniową eksploatacją nadzorowaną, podczas której na pokładzie wykonawcy zapewnią całodobowe wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności.
Wysoka cena modernizacji
Krytykowana jest przede wszystkim cena, za jaką Grupa Pesa podejmie się naprawy. Za zaledwie ok. 5 mln zł więcej obecnie polscy producenci są w stanie wyprodukować sprawdzone, nowe elektryczne zespoły trakcyjne o podobnej wielkości i z podobnymi udogodnieniami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.