PKP Intercity podpisało umowę z konsorcjum firm Infrares oraz BDK na projekt rozbudowy swojego zaplecza w Lublinie wartą ponad 2 mln złotych.
Jak podaje PKP Intercity, przedmiotem zamówienia jest wykonanie kompletnej wielobranżowej dokumentacji projektowej związanej z realizacją zadania pn. „Przebudowa i rozbudowa bocznicy kolejowej „PKP Intercity” S.A. Lublin”. Wartość kontraktu wynosi 2 274 270,00 zł brutto. Wykonawca ma 12 miesięcy na wykonanie prac, następstwem których będzie ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.
W październiku 2023 roku
przewoźnik ogłosił postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej rozbudowy i przebudowy bocznicy kolejowej, zlokalizowanej w okolicach dworca Lublin Główny wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w trakcie realizacji prac budowlanych. W listopadzie ubiegłego roku
zostały otwarte oferty złożone przez 5 podmiotów. Najniższą kwotę za wykonanie usługi zaproponowało konsorcjum firm Infrares Sp. z o.o. z Warszawy oraz BDK Sp. z o.o. z Lublina. Wczoraj (11 marca) została podpisana umowa na wykonanie dokumentacji a jej wartość wynosi 2 274 270,00 zł.
Zwiększenie zatrudnienia w lubelskiej bazie– Rozbudowa stacji postojowej jest bardzo ważnym projektem, ponieważ zoptymalizuje proces technologiczny oraz skróci czas obsługi utrzymaniowej naszego taboru. Inwestycja będzie też ważna dla społeczności lokalnej, zarówno podczas przebudowy, jak i po jej zakończeniu na bocznicy zwiększy się zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. Nasza spółka, po sfinalizowaniu wszystkich prac, planuje zwiększyć zatrudnienie z 250 osób do 400 – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity cytowany w komunikacie
W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ torowy, powstanie m.in. hala utrzymania wraz z zapleczem administracyjno-warsztatowym, posterunek rewidencki, drogi technologiczne oraz sieć trakcyjna. Zrealizowanych zostanie także szereg prac modernizacyjnych, związanych z oświetleniem, punktami grzania 3kV czy instalacją sanitarną. Inwestycja pozytywnie wpłynie również na warunki pracy oraz bezpieczeństwo na bocznicy. Renowacji ulegną bowiem zaplecza techniczno-magazynowe, jak również socjalne. Inwestycja zostanie zrealizowana w południowej części miasta Lublin, w dzielnicy Dziesiąta Stara, pomiędzy ulicami Krochmalną i Nowy Świat.
W przyszłości pracę w przebudowanej stacji może znaleźć część absolwentów Zespołu Szkół Transportowo-Komunikacyjnych w Lublinie. W ubiegłym roku przewoźnik podpisał z placówką umowę o współpracy m.in. w obszarze praktyk i zajęć teoretycznych. W tym roku PKP Intercity podpisało także porozumienie z Politechniką Lubelską, w którym strony zadeklarowały bieżącą wymianę informacji dotyczących możliwych obszarów współpracy w zakresie prowadzonych prac badawczo-rozwojowych (B+R) oraz możliwości wdrożenia wyników tych prac w praktyce.
Opóźnione inwestycje w infrastrukturę Intercity
Spółka zapowiada, że do 2030 roku zainwestuje 2,6 mld zł w stacje postojowe i zaplecza techniczne. Modernizacja infrastruktury technicznej ma przynieść standaryzację obiektów. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 roku PKP Intercity ma dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych PKP Intercity.
Realizacja rozbudowy baz taborowych ma gigantyczne opóźnienie. W 2017 roku zapowiadano
wydanie na bazy 1 miliarda złotych w ciągu sześciu lat. W rzeczywistości do końca 2023 roku
podpisano umowy warte 400 milionów złotych - a są to tylko umowy podpisane, a nie zrealizowane prace.