PKP Intercity sprawdza możliwość wprowadzenia rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii na bocznicy Warszawa-Grochów. Przewoźnik, we współpracy z Tauronem, opracowuje program modernizacyjny, który pomoże obniżyć koszt wykorzystywanej energii elektrycznej, a przy tym także dodatkowo ograniczy negatywny wpływ na środowisko.
Panele fotowoltaiczne, wewnętrzne i zewnętrzne oświetlenie LED, magazyny energii czy inteligentne systemy optymalizacji zużycia i wytwarzania energii elektrycznej. To tylko część rozwiązań technologicznych, których wprowadzenie rozważa PKP Intercity. Przewoźnik we współpracy z firmą Tauron Ekonergia pracuje nad studium wykorzystania odnawialnych źródeł energii na warszawskiej bocznicy.
– Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu publicznego. To możliwe dzięki wykorzystaniu przyjaznych środowisku rozwiązań tak na etapie produkcji taboru, jak i jego eksploatacji oraz bieżącej konserwacji. Kolej postrzegamy jako transport przyszłości, a to wymaga inwestycji takich jak przewidziane w opracowywanym studium – pozwalającym na nieustanne zmniejszanie śladu węglowego – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
– Zielony Zwrot Taurona to nie tylko inwestycje w odnawialne źródła energii, ale również usługi, które pozwalają na lepsze zarządzanie energią. Od kilkunastu miesięcy realizujemy projekty badawcze obejmujące rozwiązania dla rodzącego się rynku energetyki rozproszonej – tłumaczy Filip Grzegorczyk, prezes zarządu firmy Tauron Polska Energia. – Rozwiązania te obejmują technologie począwszy od dystrybucji energii, poprzez zarządzanie rozproszonymi źródłami odnawialnymi, po nowe modele biznesowe, jak chociażby rozliczenia P2P (peer to peer). Dzięki temu już dziś jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniu rynku w tym zakresie, co udowadnia nawiązana właśnie współpraca z PKP Intercity – dodaje prezes Taurona.
Inwestycyjne wyzwanie
Plan dotyczący zwiększenia wykorzystania zielonej energii przez przewoźnika to przede wszystkim chęć bycia jeszcze bardziej „eko”, lecz także wynik ekonomicznego rachunku. Z kolei korzysta coraz więcej pasażerów, przybywa uruchamianych pociągów, a to przekłada się na rosnące zużycie energii elektrycznej. Wykorzystanie OZE na bocznicach ma więc przysłużyć się środowisku, ale i zagwarantować oszczędności.
W jak najlepszym przygotowaniu się do tego wyzwania i prawidłowej ocenie potencjału zmian, jakie mogą zajść na bocznicy Warszawa-Grochów, pomagają specjaliści Tauronu. Działania rozpoczęto od kompleksowej analizy sytuacji związanej z zapotrzebowaniem i zużyciem energii elektrycznej poszczególnych obiektów na terenie kompleksu kolejowego. Następnie zaproponowane zostaną rozwiązania, które umożliwią zoptymalizowanie całego procesu wytwarzania, poboru i zużycia energii. Tauron opracował rozwiązanie w postaci platformy zarządzającej rozproszonymi źródłami energii odnawialnej oraz zdolnościami regulacyjnymi. Jest to narzędzie dedykowane właśnie nie tyko wsparciu tej klasy analiz, ale i świadczenia w przyszłości usług zarządzania i optymalizacji produkcją oraz poborem energii dla tej klasy obiektów.
PKP Intercity coraz bardziej „eko”
Opracowywane dla PKP Intercity studium wpisuje się w podjęte już wcześniej przez kolejowego przewoźnika ekologiczne projekty. W ramach realizowanego programu inwestycyjnego, do 2023 r. spółka planuje modernizację i przebudowę bocznic kolejowych – na ponad 100 inwestycji przewidziano ponad 739,5 mln zł. Ich celem jest m.in. mniejsza emisja spalin, hałasu czy substancji szkodliwych. Przykład już zakończonej inwestycji stanowi zmodernizowana bocznica kolejowa w Kołobrzegu. Warta ponad 10 mln zł inwestycja pozwoliła m.in. na przebudowę sieci trakcyjnej, oświetlenia i instalacji energetycznych. Z kolei na bocznicy Warszawa-Grochów powstanie całoroczna myjnia automatyczna. Warta 7,4 mln zł i zaprojektowana z myślą o oszczędnym zużyciu wody i wykorzystaniu obiegu zamkniętego inwestycja pozwoli na krótsze i efektywniejsze mycie taboru.
Ekologiczne rozwiązania można odnaleźć również w pociągach i wagonach PKP Intercity. Zmodernizowane lokomotywy serii SM/SU42 oraz nowe lokomotywy SU160 wyposażono w silniki spełniające nowe normy emisji spalin, elektryczne zespoły trakcyjne Pendolino, Dart i Flirt zbudowano z ekologicznych, podlegających recyclingowi materiałów, a wyposażone w system odzyskiwania energii pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.