Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
04-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu
fot. Adam Kilian
Pesa otrzymała bez przetargu warte 5,5 mln zł netto zlecenie na naprawę silników spalinowych w należących do PKP Intercity lokomotywach SU160. Czas na wykonanie napraw poziomu P4 wynosi nieco ponad 3 miesiące – zapewne niedługo później egzemplarze o numerach 008 i 009 powrócą do służby. Wskaźniki dostępności lokomotyw nadal nie są najlepsze, a oprócz silników w pojazdach psują się często systemy diagnostyczne.

Umowę zawarto 23 sierpnia. Na ukończenie prac wykonawca będzie miał 16 tygodni od tej daty. To właśnie Pesa jest podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie spalinowych Gam, pełniącym wobec pojazdów SU160 funkcję ECM. Ma też – jak przypominają PKP Intercity – kompetencje do przeprowadzenia naprawy i niezbędne urządzenia, w tym – stanowisko pomiarowe opornika z oprogramowaniem do przeprowadzenia symulacji pracy agregatu prądotwórczego w warunkach pełnego obciążenia. Zakres prac przy silnikach będzie połączony z pracami utrzymaniowymi, wykonywanymi przez Pesę zgodnie z umową dostawy pojazdów.

Silniki wielokrotnie przekładane

Naprawa z powodu zużycia eksploatacyjnego powinna być wykonywana po przepracowaniu 30 tysięcy motogodzin. Nie ma jednak pewności, czy faktyczny przebieg silników, których dotyczy przetarg, nie jest mniejszy (lub większy). Dlaczego? Zamawiający tłumaczy to przekładaniem silników między lokomotywami, mającym skrócić czas odstawienia poszczególnych egzemplarzy na czas napraw.

– Proces rotacji silników spalinowych pomiędzy lokomotywami jest skomplikowanym i ciągłym procesem, który uzależniony jest od dostępności sprawnych silników. Ta zmienność dostępności silników jest nieprzewidywalna i niezależna od działań Zamawiającego – twierdzą PKP Intercity. Awaryjność zamontowanych w SU160 silników MTU jest znana od wielu lat. Przewoźnik wskazuje, że w długotrwałym procesie realizacji napraw P4 dla całej floty nie mógł przewidzieć, który silnik trafi ostatecznie do konkretnej lokomotywy – a silników rezerwowych nie było. – Liczba przepracowanych motogodzin w danym okresie zależy bowiem bezpośrednio od liczby pojazdów planowo lub awaryjnie wyłączonych z eksploatacji z powodu napraw po kolizjach lub usterkach – dodaje.

PKP Intercity: „Nieprzewidywalność”

Jak wywodzi na tej podstawie zamawiający, „wyjątkowo pilna potrzeba spowodowana wydarzeniami, których nabywca nie mógł przewidzieć” uzasadnia bezpośrednie udzielenie zamówienia z pominięciem normalnych procedur przetargowych. – Nieprzewidywalność dostępności sprawnych silników bezpośrednio wpływała na dostępność lokomotyw, co stanowiło wyjątkową okoliczność, niezależną od Zamawiającego – czytamy w opisie zamówienia. Według PKP Intercity zlecenie naprawy Pesie jest wręcz warunkiem zachowania ciągłości przewozów na liniach niezelektryfikowanych.

O awaryjności lokomotyw SU160 pisaliśmy wielokrotnie. Jak zmieniły się w ciągu ostatniego roku wskaźniki ich dostępności? – W pierwszym kwartale 2024 roku kontraktowy współczynnik niezawodności pojazdów wyniósł 91,64%. Współczynnik ten definiuje czas postoju w naprawach realizowanych przez producenta wynikających z niesprawności pojazdu. Współczynniki za drugi i trzeci kwartał są jeszcze rozliczane, a ich finalna wartość potwierdzana między stronami – opowiada biuro prasowe PKP Intercity.

W sierpniu średnio ponad 6 awarii na 100 tys. km

Spółka podaje także inny, pozakontraktowy wskaźnik: liczbę defektów (czyli sytuacji, w których niesprawność pojazdu wymusza użycie lokomotywy zastępczej lub odwołanie pociągu) w przeliczeniu na 100 tys. km przebiegu. – Dla floty lokomotyw serii SU160 wskaźnik ten w lipcu wyniósł 2,40, a w sierpniu 6,39, co wymiernie przekłada się na jakość obsługi pociągów PKP Intercity prowadzonych trakcją spalinową. Oznacza to, że w lipcu na każde 100 tys. km pracy pociągowej lokomotyw serii SU160 ponad dwukrotnie, a w sierpniu ponad sześciokrotnie PKP Intercity musiało uruchamiać lokomotywy zastępcze lub transport autobusowy – wyjaśnia przewoźnik.

– Zgodnie z wymaganiami umowy producent odpowiada ponadto za utrzymanie w sprawności systemów diagnostycznych, które w minionym czasie sprawiają poważne problemy i utrudniają bieżące monitorowanie parametrów. Producent od wielu miesięcy informuje, że pracuje nad rozwiązaniem tego problemu dla całej floty – dodaje przewoźnik. Bez odpowiedzi pozostało natomiast pytanie o to, dlaczego w spółce nie prowadzono dokumentacji, która pozwoliłaby określić dokładną liczbę przepracowanych przez oba silniki motogodzin – i o to, skąd pewność, że liczba ta nie przekroczyła limitu 30 tysięcy.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Griffiny pojadą 200 km/h na razie tylko w zastępstwie za Pendolino

Tabor i technika

Griffiny pojadą 200 km/h na razie tylko w zastępstwie za Pendolino

Daniel Siwak 04 października 2024

Żychlin: PKP Intercity nie zlikwiduje postojów pociągów

Pasażer

Griffin dla PKP Intercity już na trasie

Tabor i technika

Griffin dla PKP Intercity już na trasie

Daniel Siwak 23 września 2024

Zobacz również:

Griffiny pojadą 200 km/h na razie tylko w zastępstwie za Pendolino

Tabor i technika

Griffiny pojadą 200 km/h na razie tylko w zastępstwie za Pendolino

Daniel Siwak 04 października 2024

Żychlin: PKP Intercity nie zlikwiduje postojów pociągów

Pasażer

Griffin dla PKP Intercity już na trasie

Tabor i technika

Griffin dla PKP Intercity już na trasie

Daniel Siwak 23 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5