Dziś PKP Intercity otworzyło oferty złożone w postępowaniu na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Ofertę złożył tylko jeden wykonawca - Newag.
W grudniu 2023 roku PKP Intercity
ogłosiło postępowanie przetargowe na dostawę 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Dziś przewoźnik otworzył ofertę złożoną przez 1 wykonawcę tj. Newag opiewającą na kwotę 3 364 819 857,00 zł brutto Teraz rozpocznie się etap badania i oceny złożonej oferty. Na realizację projektu PKP Intercity przeznaczyło kwotę 3 367 324 506,00 zł brutto.
Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity
niezbyt zgodnie z prawdą zapewnia w komunikacie o realizowaniu przez spółkę strategii taborowej. W rzeczywistości zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych został do niej wpisany dopiero w 2022 roku, gdy było pewne, że spółka nie zrealizowała wcześniejszych planów.
Jak już pisaliśmy, w nowych hybrydowych zespołach trakcyjnych znajdzie się miejsce tylko dla178 miejsc, z czego 154 z nich będzie w klasie drugiej, a 20 w pierwszej. Pojazdy wyposażone zostaną w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów i w minimum 8 stojaków na rowery. Podróżni na pokładzie nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych mają skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych, ale przewoźnik w dostarczonych przed kilkoma laty wagonach Combo
dopiero zaczyna je instalować.
Krótkie pojazdy one jeździć w relacjach krajowych w kategorii InterCity tam, gdzie konieczna jest wymiana lokomotyw z elektrycznej na spalinową. Zgodnie z wymogami prawa, konieczny będzie europejski system bezpieczeństwa ETCS. PKP IC zapowiada też systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy system alarmowy, GPS, a także system do pomiaru zużycia paliwa i liczniki energii. Zamontowane zostaną w nich silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin.
Pierwsza jednostka zostanie przekazana narodowemu przewoźnikowi po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika.