PKP Intercity zapowiedziało, że ogłoszenie dotyczące przetargu na nowe, dwunapędowe zespoły trakcyjne mogące operować pod siecią trakcyjną i bez niej, pojawi się w ciągu najbliższych dni.
– W piątek (22 grudnia - dop. red.) opublikujemy zamówienie na hybrydowe zespoły trakcyjne. Chcemy ich kupić 35. Będą posiadać napęd elektryczno-spalinowy – powiedział Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity.
Tomasz Gontarz dodał, że zespoły trakcyjne mają być przygotowane tak, aby w przyszłości możliwa była zabudowa w nich wodorowych ogniw paliwowych, gdy ta technologia będzie bardziej powszechna i tańsza niż obecnie, a także gdy stworzone zostaną ramy prawne do eksploatacji pojazdów wodorowych w ruchu pasażerskim.
Na razie nie znamy szczegółów technicznych zamówienia, wiemy natomiast, że spółka chce z nich korzystać na liniach z ruchem mieszanym. Np. na linii w Bieszczady, gdzie elektryfikacja nie jest planowana, czy na odcinkach linii na Lubelszczyźnie, gdzie np. elektryfikacji kierunku do Zamościa czy Hrubieszowa również nie należy oczekiwać. Szczegóły opiszemy wraz z pojawieniem się ogłoszenia.
Zarząd PKP Intercity przypomniał, że w zeszły piątek zatwierdzono ofertę zakupu 63 wielosystemowych lokomotyw elektryczny na 200 km/h z opcją na kolejne 32 pojazdy. Umowa w tej kwestii ma być podpisana w styczniu. Elektrowozy mają być identyczne z tymi, które PKP Intercity (15 sztuk) zacznie eksploatować na torach krajowych w 2024 roku. Ta zapowiedź zaś miała miejsce
podczas podpisania umowy na kolejnych 46 Griffinów na 160 km/h do użytku w kraju.
– W najbliższym czasie będziemy również rozstrzygać przetarg na 300 nowych wagonów pasażerskich z opcją na kolejnych 150. To kwestia miesiąca, może dwóch – dodał wiceprezes PKP Intercity.