PKP Intercity ogłosiło przetarg na modernizację kolejnych 50 wagonów do standardu Combo. Będą w nich mogły podróżować osoby z niepełnosprawnościami, rowerzyści i rodziny z dziećmi w wyodrębnionych przedziałach. Przewoźnik ma już w swojej flocie 60 podobnych pojazdów.
Jak podaje PKP Intercity w komunikacie, przedmiotem zamówienia będzie wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją 50 wagonów typu 112A do "podwyższonego" standardu wagonów Combo. Wybrany w konkursie ofert wykonawca będzie miał 18 miesięcy na zbudowanie ich wszystkich, od momentu podpisania umowy. W ramach umowy znajdą się także naprawy późniejsze naprawy i przeglądy na poziomie P3.
Wagony będą podobne do istniejących
Podobnie jak wagony, które ma już PKP Intercity, nowe Combo będą miały dwa wydzielone przedziały rodzinne z uchylnymi fotelami i wykładzinami z grami oraz przedział dla osób z niepełnosprawnościami. W tym ostatnim znajdą się miejsca dla dwóch osób z tej grupy pasażerów oraz dwóch opiekunów.
– Rampa pozwoli osobom poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Pojazdy będą posiadać automatyczne drzwi przedziałowe, nie posiadające progu, ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy zostaną przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Wagony będą wyposażone również w kontrastowe drzwi wejściowe i przejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta zostanie przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach – poinformowała spółka.
W pojeździe znajdzie się też część bezprzedziałowa. W jednym z przedsionków znajdować się będą miejsca przystosowane do przewozu rowerów i przestrzeń, w której staną maszyny vendingowe. Będzie klimatyzacja, bezprzewodowy dostęp do Internetu, drzwi odskokowo – przesuwne, ładowarki usb i gniazdka oraz system informacji pasażerskiej. Zmodernizowane pojazdy będą jeździć w składach pociągów z prędkością do 160 km/h. Otrzymają nowe, cichsze wózki.
Potrzebne zmiany
Wszystko wskazuje na to, że PKP Intercity zamówi wagony podobne do tych zbudowanych już przez Pesę. Jednak wagony Combo z pierwszej serii, chociaż ich koncepcja jest bardzo dobra, są krytykowane przez pasażerów. Wciąż nie doczekały się one automatów do sprzedaży napojów i przekąsek, umieszczanie rowerów bywa w nich problematyczne, drużyna konduktorska ma w nich do dyspozycji bardzo ciasną przestrzeń, bywają problemy w obsłudze ramp dla niepełnosprawnych a fotele nie gwarantują wysokiego komfortu podróży (
o wszystkich ich wadach i zaletach piszemy tutaj).
Na nasze pytania o możliwość poprawy wagonów PKP Intercity odpisało kilka miesięcy temu, że "Kwestie rozwiązań technicznych zastosowanych w pojazdach będą przedmiotem szczegółowych ustaleń z podmiotem, któremu zostanie zlecona realizacja modernizacji".