19 stycznia br. w fabryce FPS – H. Cegielski PKP Intercity odebrało pierwsze 2 zmodernizowane spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220. Łącznie do spółki trafi 13 takich pojazdów. Do końca stycznia wykonawca planuje zgłosić do odbiorów końcowych kolejne 2 lokomotywy, pozostałe mają zasilić park taborowy PKP Intercity w trzecim kwartale tego roku.
Spalinowe lokomotywy uniwersalne serii SU4220 zostały zmodernizowana do wersji dwuagregatowej z funkcją zasilania 3kV DC wagonów pasażerskich w energię elektryczną. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V. Nowym rozwiązaniem, w które zostały wyposażone lokomotywy jest mikroprocesorowe sterowanie poprawiające właściwości trakcyjne pojazdów, a także pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa.
Modernizacja zwiększyła bezpieczeństwo pracy lokomotywy, a także niezawodność. Zastosowane rozwiązania pozwolą na obniżenie hałasu i drgań zarówno tych emitowanych do otoczenia, jak i tych, które mają wpływ na pracę maszynistów obsługujących lokomotywę.
– Zmodernizowane lokomotywy SU4220 PKP Intercity planuje przeznaczyć zarówno do pracy manewrowej, jak również do obsługi lekkich pociągów pasażerskich. Ponadto będą one mogły być wykorzystywane do obsługi pociągów w awaryjnych sytuacjach związanych z uszkodzeniami sieci trakcji oraz do obsługi pociągów sezonowych, prowadzonych po niezelektryfikowanych szlakach – mówi Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.
Wartość kontraktu napraw P5 z modernizacją 13 lokomotyw wynosi 90,3 mln zł brutto, natomiast koszt naprawy oraz modernizacji jednego pojazdu to niemal 7 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinasowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.
Więcej na temat tych pojazdów w "Rynku Kolejowym"
można przeczytać tutaj.