Z początkiem marca PKP Intercity odebrało 60 z 90 wagonów zmodernizowanych przez firmę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Modernizacja została wykonana w ramach zamówienia z 2022 roku wartego niemal 495 mln zł brutto. Spółka odbierze wszystkie zmodernizowane wagony najpóźniej w IV kwartale 2024 roku.
W kwietniu 2022 roku PKP Intercity podpisało umowę ze spółką H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu na wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A oraz 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi 494,8 mln zł brutto a umowa wykonywana jest w ramach konsekwentnie realizowanej strategii inwestycyjnej spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Po modernizacjach wagony są w standardzie 174A.
Są one identyczne jak dostarczane w poprzednich latach wagony tego typu.Komfort i bezpieczeństwo podróży
– Kolejne zmodernizowane wagony, jakie do nas spływają, istotnie przyczynią się do podniesienia komfortu podróży naszymi pociągami. Stale dążymy do tego, by zgodnie z przyjętą strategią inwestycyjną spółki do 2030 roku cały nasz tabor był w pełni nowy lub zmodernizowany, a podróż była bezpieczna i wygodna – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
– Cieszy nas fakt, że nadal pozostajemy jednym z istotnych partnerów PKP Intercity w zakresie odnowy eksploatowanego taboru. Dokładamy wszelkich starań, by maksymalnie skracać terminy dostaw wagonów, by jak najszybciej mogli z nich korzystać podróżni – obecnie wyprzedzamy harmonogram o ponad dwa miesiące Marcin Rodek, powiedział prezes zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych
W unowocześnionych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej, automatycznych drzwi oraz toalet z zamkniętym obiegiem. W pojazdach znajduje się monitoring, dostępne są także oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wózki jezdne zostały wymienione na nowsze i cichsze. Wagony są dostosowane do prędkości 160 km/h. Po modernizacji pojazdy będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity (IC). Pierwsze zmodernizowane wagony spółka odebrała już w sierpniu 2023 roku.
Plany inwestycyjne
Dotychczas spółka zrealizowała inwestycje taborowe opiewające na kwotę 11 mld zł brutto. Zmodernizowanych zostało ponad 900 wagonów przewoźnika, 167 lokomotyw oraz 14 pojazdów typu ezt. Spółka zakupiła z kolei 81 nowych wagonów, 43 nowe lokomotywy oraz 12 nowych pojazdów typu ezt.
Spółka posiada wiele inwestycji zakontraktowanych z polskimi producentami, z czego 2,04 mld zł brutto to inwestycje właśnie z poznańskim producentem FPS Cegielski. Pozostałe to m.in. 2,97 mld zł brutto z Pesy Bydgoszcz oraz 4,99 mld zł brutto z nowosądecką firmą Newag.
1 marca rozstrzygnięty został
przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150. Za realizację projektu o wartości 4 238 580 000,00 zł brutto (6 357 870 000,00 zł brutto z opcją) odpowiadać będzie firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu.