16 września PKP Intercity odebrało 2 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska. Zgodnie z umową wszystkie składy mają trafić do parku taborowego przewoźnika w III kwartale 2023 roku.
W 2017 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Najkorzystniejsza była oferta firmy Stadler Polska. W 2019 roku została podpisana umowa i ruszył proces realizacji zamówienia. Teraz przewoźnik odbiera pierwsze pociągi.
Jak podkreśla przewoźnik, w nowych zespołach trakcyjnych pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu czy dedykowanego miejsca na przewóz rowerów. W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. Ponadto pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nowe jednostki są monitorowane, a przestrzeń pasażerska oferuje 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy.
- Cieszymy się, że kolejne nowoczesne pojazdy wzmacniają park taborowy PKP Intercity. Wstępne plany zakładają, że najnowsze pojazdy typu Flirt będą kursowały przez całą Polskę, m.in. z Gdyni przez Łódź do Krakowa. Będzie więc mogło z nich skorzystać wielu mieszkańców miast zlokalizowanych na powyższych trasach – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity cytowany w komunikacie.
W układzie docelowym 12 nowych pojazdów od Stadler Polska uzupełni ofertę m.in. na ciągach:
- Szczecin – Poznań – Łódź – Lublin;
- Szczecin – Poznań – Łódź – Kraków;
- Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Kraków;
- Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Katowice;
- Olsztyn – Warszawa – Kraków;
- Olsztyn/Białystok – Warszawa – Częstochowa – Bielsko Biała/Racibórz.
- Pojazdy są dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych: rowerzystów, rodzin z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami. Na pokładzie znajduje się platforma ułatwiająca wsiadanie podróżnym na wózkach i mającym trudności z poruszaniem się. Poprawi to dostępność kolei, aby w sposób bezpieczny i wygodny mogło z niej korzystać jak najwięcej pasażerów – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
- Pojazdy, które przekazujemy naszemu Klientowi to dwie pierwsze jednostki z drugiego już zamówienia otrzymanego od PKP Intercity. W Siedlcach mówimy, że jakość jest wtedy, kiedy wraca klient, nie pociąg. Możliwość ponownych dostaw naszych pociągów Flirt do PKP Intercity to dowód zaufania i potwierdzenie wysokiej jakości pojazdów z siedleckiego zakładu – mówi Tomasz Prejs, prezes Stadler Polska.
Elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt dla PKP Intercity są w pełni zgodne z najnowszymi TSI i wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA – własne rozwiązanie Stadlera w obszarze sterowania ruchem kolejowym. System GUARDIA obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, jak również konwencjonalny system bezpieczeństwa klasy B. Oznacza to, że pojazd spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego. Przełączenie systemów odbywa się dynamicznie, bez konieczności zatrzymania pojazdu. W konsekwencji system umożliwia prowadzenie eksploatacji pojazdu przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, z pełną dynamiczną tranzycją pomiędzy ETCS poziom 1, 2 oraz SHP.
PKP IC podkreśla też, że dostarczane obecnie pojazdy Flirt są kompatybilne z pojazdami Flirt przekazanymi przez firmę Stadler Polska do PKP Intercity w 2015 roku. Oznacza to, że można łączyć jednostki z 2015 roku z pojazdami z najnowszej serii. Taka możliwość daje przewoźnikowi dużą elastyczność operacyjną.
Pierwsze dwa składy Flirt zaczną wozić podróżnych w najbliższych tygodniach. Początkowo będą poddane eksploatacji obserwowanej w ruchu pasażerskim do osiągnięcia przebiegu co najmniej 400 000 km łącznie. Odbiory ostatnich jednostek mają się zakończyć w III kwartale 2023 roku. Wartość całego kontraktu wynosi 1,015 mld zł brutto. Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty przez okres 15 lat.