Do PKP Intercity dotarły ostatnie z 60 zamówionych przez polskiego przewoźnika wagonów typu 111A-30 Combo. Modernizacje pojazdów zrealizował ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa, za 310 milionów złotych.
Wielofunkcyjne wagony w których, przy okazji przebudowy, wymieniono wózki jezdne na nowe, cichsze, typu 25AN4. W wagonach wydzielono dwa przedziały rodzinne, jest przedział dla osób z niepełnosprawnościami (dla dwóch osób na wózkach z opiekunami), jest też przedział dla drużyny konduktorskiej. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa, z możliwością przewozu 6. rowerów.
Nowe wagony z certyfikatem „Transport bez barier”
Zmodernizowane wagony Combo uzyskały – jako pierwsze w Polsce – certyfikat „Transport bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja.
– Otrzymanie znaku dostępności przez nowy tabor oznacza, że jest on przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. W ten sposób PKP Intercity realizuje założenia rządowego programu Dostępność Plus, którego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osobom o szczególnych potrzebach. Wagony COMBO są tego przykładem – pisze w komunikacie przewoźnik.
– Chcemy, żeby z komfortowej i bezpiecznej podróży naszymi pociągami mógł cieszyć się każdy zainteresowany. Wzmocnienie naszej floty kolejnymi zmodernizowanymi wagonami Combo przybliża nas do tego celu. Sukcesywnie inwestujemy w unowocześnianie i zakup nowych pojazdów, zapewniając wysoką jakość podróży wielu mieszkańcom miast i miasteczek – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
W wagonach znajduje się ręcznie rozkładana rampa, która pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.
W wagonach docelowo znajdą się również dwie maszyny vendingowe – jedna na napoje zimne i przekąski, a druga na ciepłe napoje. Na razie nie wiadomo kiedy to się stanie.
Wagony Combo kursują na trasach:
• Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
• Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
• Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście;
• Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski;
• Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.
Modernizacja ze wsparciem unijnych funduszy
Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 91 555 814,94 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji. Wagony dostarczono z kilkunastomiesięcznym opóźnieniem, na które częściowo miała wpływ epidemia koronawirusa.
Współpraca z ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesą
Dostawa 60 zmodernizowanych wagonów Combo to jeden z kilku projektów, które dla narodowego przewoźnika realizowało konsorcjum Pesy i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz - ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania.
– Podczas modernizacji wagonów Combo dla PKP Intercity korzystaliśmy z bogatego doświadczenia zdobytego podczas budowy nowych pojazdów. Dzięki temu zmodernizowane pojazdy są wyposażone w wiele innowacyjnych rozwiązań, które stosujemy w naszych najnowszych konstrukcjach. Cieszymy się, że to kolejny już kontrakt naszego Konsorcjum z narodowym przewoźnikiem, co pozwala nam realnie wpływać na komfort i bezpieczeństwo podróżnych – wyjaśnia Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesy.
Oprócz wagonów COMBO Konsorcjum modernizuje dla PKP Intercity również elektryczne zespoły trakcyjne ED74. Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto. Dostawa unowocześnionych pojazdów nastąpi do czerwca 2023 roku.
– Kontrakt na modernizację 60 wagonów Combo stanowi ważny element naszej strategii taborowej wartej 19 mld złotych w perspektywie do 2030 roku. Przeprowadzane przez nas inwestycje poprawiają jakość podróżowania i przyczyniają się do wzrostu popularności kolei jako środka transportu – podkreśla Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.
Zdjęcia wagonów można obejrzeć tutaj.