PKP Intercity zapowiada, że od 1 września znacznie poprawi się rozkład jazdy pociągów. Pojawią się między innymi szybkie, bezpośrednie pociągi między Łodzią i Warszawą i między Warszawą a Białymstokiem. Będzie więcej pociągów do Zakopanego. Do tego rekordowo szybki czas przejazdu - w 2 godziny i 18 minut - z Poznania do Warszawy, albo 4 godziny i 32 minuty z Warszawy do Szczecina. Jesienny rozkład jazdy PKP Intercity wejdzie w życie 1 września.
Od września w rozkładzie jazdy pojawi się nowe połączenie Warszawa – Szczecin – Warszawa przez Poznań. Będzie to pociąg EIC 1804/8105 Sedina, który trasę ze stolicy do Szczecina pokona w rekordowym czasie 4 godz. 32 min., czyli krócej o około pół godziny niż obecnie najszybciej kursujący skład. Podobny czas przejazdu będzie mieć również EIC Chrobry. Pociągi mają przynieść zakończenie kolejowego marazmu na torach, spowodowanego ciągnącymi się remontami linii Warszawa - Poznań i Poznań - Szczecin. W ostatnich latach te podróże mogły trwać nawet 7 godzin i więcej...
Rewelacyjny czas przejazdu ze stolicy do PoznaniaPołączenie to zapewni także krótszy czas podróży do Warszawy z Poznania – 2 godz. i 19 minut. Będzie tak dlatego, że skład ten między Warszawą Zachodnią a Poznaniem Głównym nie będzie mieć postojów. Będzie to najszybsze połączenie obu miast w historii. Cała reszta ekspresów kursujących między Poznaniem a Warszawą także przyspieszy. Będą kursować w 2 godziny i 25 minut!
EIC Lech. Z Warszawy do Wrocławia przez Poznań i Leszno. W końcuKolejna nowość w jesiennym rozkładzie jazdy to połączenie EIC 1604/6105 Lech, łączące Warszawę z Wrocławiem. Pociąg kursować będzie przez Poznań zapewniając atrakcyjny czas przejazdu między stolicami województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego – 1 godz. 18 min. Połączenie obsłuży również stację w Lesznie, które zyska ekspresowy skład do Warszawy. Pociągi EIC 1804/8105 Sedina oraz EIC 1604/6105 Lech zestawione zostaną z nowych i komfortowych wagonów odebranych przez PKP Intercity rok i dwa lata temu. Więcej na temat tego pociągu "Rynek Kolejowy"
pisze tutaj.
Bezpośrednie szybkie pociągi do Łodzi, Białegostoku i Gdańska
Jesienią kursować będzie więcej bezpośrednich szybkich połączeń, zapewniających rekordowe czasy przejazdu. Nowy pociąg IC 1106/1007 Esperanto relacji Łódź – Białystok – Łódź, zatrzyma się tylko w stolicy. Dzięki temu podróż ze stacji Łódź Widzew do Warszawy Zachodniej wyniesie 58 min, a z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej – 1 godz. 12 min. To absolutny rekord dla tej relacji.
Rekordowy czas przejazdu zostanie osiągnięty także na odcinku Warszawa – Białystok – 1 godz. 38 min. Tę trasę pociąg pokona szybciej niż samochód o około pół godziny. Bezpośrednie szybkie połączenie z Warszawy do Białegostoku ma charakter pilotażowy. Obsługiwane będzie Dartem.
Co więcej w rozkładzie jazdy zostaną również 3 pary bezpośrednich połączeń kategorii EIP (Pendolino) z Warszawy do Trójmiasta, bez zatrzymań po drodze. Z centrum stolicy do stacji Gdańsk Główny będą kursowały w czasie 2 godz. 25 min. Pociągi zostały wdrożone na wakacje, jednak ze względu na duże zainteresowanie, zostaną w rozkładzie jazdy co najmniej do połowy grudnia.
Dodatkowe całoroczne połączenie z Gdyni do Zakopanego
Od września nadal kursował będzie codziennie pociąg TLK 35102/53102 Lubomirski w relacji Gdynia – Zakopane – Gdynia. Wcześniej połączenie to realizowane było tylko między Trójmiastem a Krakowem, a jedynie na czas wakacji zostało wydłużone do Zakopanego. Teraz podróż spod Tatr nad Bałtyk i z powrotem będzie możliwa także jesienią. Zachowane zostanie również codzienne kursowanie pociągu EIC 1350/3150 Tatry z atrakcyjnym czasem przejazdu. Na odcinku Warszawa Centralna – Zakopane wyniesie on 4 godz. 46 min., a na trasie Kraków Główny – Zakopane – 2 godz. 7 min.
Dostosowanie do prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej
Przywrócona została przepustowość stacji Warszawa Centralna oraz linii średnicowej w aglomeracji warszawskiej (Warszawa Centralna – Warszawa Zachodnia). Oznacza to, że wszystkie pociągi dalekobieżne zatrzymają się w centrum Warszawy, a jedynie pociąg IC 3128 Łokietek w okresie 21 października – 8 listopada nadal będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska. PKP Intercity przypomina, aby dokładnie sprawdzać stacje przyjazdu i odjazdu połączeń do/z Warszawy.
Prace na CMK. Dłużej do Krakowa i KatowicOd września do końca roku zarządca infrastruktury będzie prowadził prace na Centralnej Magistrali Kolejowej skutkujące ograniczeniem prędkości z 200 km/h do 160 km/h. Z tego powodu pociągi jadące na trasie Warszawa – Kraków – Warszawa oraz Warszawa – Katowice – Warszawa mogą mieć wydłużony czas przejazdu od 11 min. do 23 min.
Z powodu prac modernizacyjnych zamknięta jest linia kolejowa numer 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz. Na wyżej wspomnianym odcinku autobusy komunikacji zastępczej pojadą za pociągi: IC 13106/31107 San oraz IC 13104/31105 Witos kursujące na trasie Warszawa – Przemyśl – Warszawa.
Podczas obowiązywania jesiennego rozkładu jazdy zarządca infrastruktury dalej będzie prowadził modernizację linii kolejowej 38 na odcinku Ełk – Korsze, skutkującą przerwą w ruchu. Na trasie Olsztyn Główny – Kętrzyn – Giżycko nadal obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Obejmie ona pociągi IC 56102/65102 Mamry oraz IC 1520/5328 Warmia. Utrzymana zostanie jazda trasą okrężną przez Szczytno oraz Pisz pociągów IC 18104/81104 Rybak i TLK 15102/51102 Biebrza.
Od 1 września w związku z pracami modernizacyjnymi na jednotorowej linii kolejowej 202, nastąpi przerwa w ruchu na odcinku Lębork – Słupsk. Pomiędzy miastami podróżni będą mogli przemieszczać się na pokładzie zastępczej komunikacji autobusowej. Część pociągów będzie kursowała w skróconej relacji. EIP 3800/8300 relacji Kraków – Kołobrzeg oraz TLK 38152/ 83152 Lubomirski relacji Kraków/Zakopane - Kołobrzeg pojadą do/z Gdyni Głównej.