PKPO Intercity zapowiada bardziej niezawodny internet w swoich pociągach. Ma za to odpowiadać system WiFiX, opracowany przez spółkę.
O wdrożeniu nowego systemu PKP Intercity
poinformowało na początku tego miesiąca "Rynek Kolejowy". Teraz przewoźnik podał więcej szczegółów rozwiązania, które według zapowiedzi ma być przełomowe dla pasażerów. System WiFiX umożliwia bowiem monitorowanie funkcjonowania urządzeń odpowiedzialnych za dostarczanie Internetu, jak również wgląd w czasie rzeczywistym w parametry dotyczące sieci Wi-Fi bez względu na to, gdzie dany wagon czy zespół trakcyjny się znajdują. Umożliwia również dokładne określenie lokalizacji poszczególnych wagonów czy EZT i monitorowanie działania Internetu w każdym z nich.
Koniec częstych problemów z dostępem do internetu?
Jak podaje PKP IC, nowy system posiada funkcje, dzięki którym m.in.: automatycznie prezentuje przypisanie wagonów do danej relacji i składu, pokazuje przebytą trasę pociągu oraz informuje, na którym jej odcinku nastąpiły problemy dotyczące np. zasięgu sieci, ponadto generuje wykresy i zestawienia wspierające szczegółową analizę danych związanych z funkcjonowaniem sieci W-Fi.
Jak tłumaczy PKP Intercity, stały nadzór nad infrastrukturą odpowiadającą za dostęp do Internetu, a także rozprowadzanie sieci Wi-Fi w wagonach i EZT były w ostatnich latach dużym wyzwaniem (z którym
przewoźnik raczej sobie nie radził). Teraz tłumaczy, że mnogość zastosowanych rozwiązań wymagała znalezienia sposobu zarówno na kontrolę urządzeń odpowiedzialnych za Internet, jak i dostępność czy funkcjonowanie usługi. PKP Intercity planuje dalszy rozwój systemu. WiFiX cały czas jest udoskonalany, stopniowo zwiększa się jego funkcjonalność. Obecnie urządzenia objęte monitoringiem zapewniające pasażerom dostęp do Internetu pracują w ponad 720 pojazdach w tym m.in. w 20 ED250 Pendlino oraz
32 ED160 Flirt. Wciąż nie wiadomo zatem
co z pociągami Dart.
Do 2030 roku wifi we wszystkich pociągachNa dostępność Wi-Fi w pociągach ma wpływ wiele czynników, m.in. aktualne położenie składu względem zasięgu nadajników poszczególnych operatorów komórkowych, stan techniczny urządzeń odpowiedzialnych za dostarczanie Internetu do konkretnego składu lub wagonu, usterki po stronie dostawcy sygnału komórkowego GSM/LTE/5G czy warunki atmosferyczne. Żeby zapewnić pasażerom możliwie najlepszy dostęp do Internetu oraz jakość połączeń głosowych na pokładach, Spółka PKP Intercity, jako pierwszy przewoźnik w Polsce, uruchomiła 550 mobilnych wzmacniaczy sieci operatorów telefonii komórkowej, w tym w 526 wagonach oraz po 2 w 12 EZT Flirt. Dodatkowo zakupiła i zainstalowała w pojazdach ED160 Flirt
nowoczesne routery GSM/WIFI pracujące w trybie agregacji łącz kilku sieci komórkowych, co zapewni pasażerom stabilne połączenie z Internetem. System jest stale monitorowany przy pomocy autorskiego systemu, który pozwala niemal natychmiast podejmować działania w przypadku wystąpienia awarii lub monitorować utrzymanie Internetu świadczone przez podmioty zewnętrzne.
Jak informuje spółka, cele postawione przez najbliższe lata to dalszy rozwój kompleksowego systemu centralnego do diagnostyki i monitorowania pokładowych systemów IT, w tym rozszerzenie go o monitoring systemów SIP, uruchomienie systemów Wi-Fi pasażerskiego na całym taborze do 2030 roku. Ponadto uruchomienie systemów wzmacniania sygnału GSM we wszystkich składach zespolonych EZT oraz uruchomienie zespołów terenowych w zakładach spółki w celu zapewnienia szybkiego i skutecznego utrzymania systemów pokładowych (SIP, SRS, WiFi). Wszystko po to, by zagwarantować najwyższą jakość świadczonych usług.