Mimo dużej liczby pasażerów podróżujących pociągami PKP Intercity w sezonie letnim spółka nie notuje większych problemów związanych z nowymi zasadami rezerwacji miejsc. Bez poważniejszych przeszkód system funkcjonuje także tzw. na linii łódzkiej, gdzie procent osób wykorzystujących bilety okresowe jest stosunkowo wysoki. Prawdziwym testem ma być jednak dopiero nadejście roku szkolnego i akademickiego.
W czerwcu tego roku PKP Intercity istotnie zmieniło zasady podróżowania swoimi pociągami obsługiwanymi elektrycznymi i spalinowymi zespołami trakcyjnymi. Po ok. czterech latach w większości z nich zniesiony został bezwzględny obowiązek posiadania ważnej rezerwacji miejsca do siedzenia. Wszędzie tam, gdzie ruch prowadzony jest jednostkami innymi niż Pesa Dart i Pendolino, ponownie dopuszczone stało się zatem podróżowanie na stojąco.
Uwolnionych sporo miejsc na wakacje
W Dartach utrzymana została natomiast obowiązkowa rezerwacja miejsc, przy czym za wydanie miejscówki do biletu wieloprzejazdowego – np. miesięcznego – pobierana jest nowa opłata 3 zł. Taka sama stawka dotyczy też rezerwacji we wszystkich pozostałych kursach, przy czym pasażerowie składów wagonowych czy Flirtów mogą zdecydować się na podróż bez wskazania miejsca i zająć dowolny wolny fotel lub odbyć podróż, stojąc. – Po dwóch miesiącach od wprowadzenia zmiany widzimy, że uwolnionych zostało sporo miejsc w długich relacjach – mówi Marta Ziemska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Osiągnięty został więc podstawowy cel ustanowienia nowych regulacji, jakim było zmniejszenie skali pobierania bezpłatnych dawniej miejscówek do biletów okresowych niejako na zapas, np. na kilka kursów tego samego dnia, by podjąć decyzję w ostatniej chwili, która z nich zostanie ostatecznie wykorzystana.
Wdrożenie zmian jest szczególnie istotne na trasie z Warszawy do Łodzi, na której procent korzystających z biletów okresowych jest wysoki. Pociągi dalekobieżne są tam często wykorzystywane jako codzienny środek transportu, także na krótszych odcinkach np. z Warszawy do Skierniewic. Również tam nie zanotowano większych trudności związanych np. z zagubieniem się podróżnych w nowych zasadach. – Warto jednak zauważyć, że w wakacje mniej osób z biletami okresowymi dojeżdża codziennie do pracy, na uczelnię czy do szkoły. Dopiero dane za wrzesień i październik pozwolą nam lepiej ocenić efekty zmiany – zastrzega nasza rozmówczyni.
Płatne miejscówki zostaną na dłużej
Póki co przewoźnik nie przewiduje zmian w zakresie obsady taborowej tak, by np. jednostka Dart została zastąpiona Flirtem czy składem wagonowym, co pozwoliłoby o konkretnej porze dnia dopuścić przewóz osób bez rezerwacji miejsc. – Nie mamy też w planach wprowadzania kolejnych zmian w przepisach związanych z opłatami za rezerwację – zaznacza Marta Ziemska. Dla stałych pasażerów przejazd Dartem pozostanie więc droższy niż innym pociągiem tej samej kategorii Intercity.
Należy dodać, że skala problemów związanych z obowiązkiem rezerwacji i dopuszczeniem przejazdu na stojąco na linii łódzkiej została zmniejszona także dzięki wprowadzeniu honorowania biletów okresowych PKP Intercity w pociągach interRegio obsługiwanych przez Polregio. Na razie takie udogodnienie funkcjonuje do końca sierpnia. Dotyczy ono wszystkich połączeń iR pomiędzy Łodzią a Warszawą (11 par, z tego 9 realizowanych tylko w dni robocze).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.