Państwowy przewoźnik dalekobieżny PKP Intercity dość nieoczekiwanie ogłosiło przetarg na dostawę 20 fabrycznie nowych elektrowozów.
12 sierpnia w europejskim systemie przetargowym TED pojawiło się ogłoszenie PKP Intercity, które poszukuje dostawy 20. fabrycznie nowych elektrowozów. Nie znamy jeszcze ich specyfikacji, wiemy natomiast że. czas na składanie ofert jest krótki (12 września 2022), co premiuje firmy przygotowane do takiej dostawy, lub takie, które już je realizowały (na przykład Newag ze swoim Griffinem.
Wiemy również, że dostawca wyłoniony w przetargu zadba o przeprowadzenie trzech poziomów utrzymania w ramach umowy, przeszkoli też maszynistów i obsługę pojazdów.
PKP Intercity wymaga od pojazdów gotowości technicznej na poziomie nie niższym niż 95,00 % od początku eksploatacji (po zakończeniu okresu eksploatacji obserwowanej) do zakończenia obsługi Poziomu P4 w każdym kwartale kalendarzowym z wyłączeniem pierwszego roku eksploatacji każdego pojazdu, wymaga też „współczynnika niezawodności taboru na poziomie nie niższym niż 95,00 % kwartalnie od początku eksploatacji (po zakończeniu okresu eksploatacji obserwowanej) do zakończenia obsługi Poziomu P4 w każdym kwartale kalendarzowym.”.
Dostawy wszystkich pojazdów ma nastąpić w terminie do 30 miesięcy od daty podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu winna nastąpić nie później niż w terminie 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy. „Dostawa kolejnych Pojazdów nie będzie mogła zostać zrealizowana wcześniej niż po zakończeniu eksploatacji obserwowanej pierwszego Pojazdu, trwającej od dnia odbioru do dnia wykonania pierwszego przeglądu P1 włącznie”.
Przetarg bez opcji
Kryteria uzyskania zamówienia są następujące: Cena – 70%, termin dostawy wszystkich pojazdów – 10%, termin dostawy pierwszego pojazdu – 10%, „maksymalna liczba zdarzeń powodująca utratę zasadniczych cech eksploatacyjnych w cyklu 250 000 km” – 5%, okres gwarancji jakości i rękojmi – 5%. PKP Intercity premiuje więc niski koszt zakupu pojazdów i tempo dostawy.
Zakup ma być zrealizowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 pn. „Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17].”. Trzeba się bardzo spieszyć z jego realizacją. Niestety, w przetargu nie przewiduje się opcji.
Nowe lokomotywy zamiast modernizacji?
Skąd plan zakupu nowych lokomotyw? Spółka nie wyłoniła do dziś dostawcy zmodernizowanych 20 lokomotyw EU07, które pierwotnie miały być „przyspieszane” przez upadły Olkol do 160 km/h. Oczekujemy na komentarz PKP Intercity, ale bardzo prawdopodobne jest, że plan modernizacji maszyn pochodzących z lat 60-tych upadł w zderzeniu z pomysłem zakupu fabrycznie nowych pojazdów. Byłaby to nieco droższa opcja, ale na pewno znacznie bardziej perspektywiczna, także w obliczu coraz większych problemów ze znalezieniem wykonawcy napraw starszych szybkich lokomotyw EP09.
Obecnie z trzech wyprodukowanych EU07A, które mogą poruszać się z prędkością 160 km/h, jeździ tylko jedna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.