Podczas prezentacji nowych wagonów z FPS H. Cegielski przewoźnik zapewnił, że dzięki zakupowi wkrótce pojedziemy z prędkością 200 km/h nie tylko pociągami Pendolino.
Chociaż wszystkie nowe wagony z FPS, a jest ich 81, przewoźnik przyjął na stan w końcu grudnia, to dopiero teraz pokazano je na publicznej prezentacji dla mediów. Obok zarządu PKP Intercity wziął w niej udział minister Andrzej Adamczyk, który chwalił polski przemysł za pojazdy, które chwilę później oglądał.
Nowe wagony do przewozu osób niepełnosprawnych. I kontrowersje dotyczące wygody i designuPodczas spotkania PKP Intercity otrzymało certyfikat Fundacji Integracja dotyczący dziesięciu wagonów z całej partii osiemdziesięciu jeden, które są przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Nie ma w nich wind, a jedynie rozkładane ręcznie podjazdy, podobnie jak w wagonach Combo. Przedział do przewozu osób na wózkach jest natomiast bardzo przemyślany, jest tu dla nich mnóstwo miejsca, a przedsionek w wagonie jest naprawdę obszerny (także w pozostałych wagonach jest on spory, co z pewnością ułatwi wejście i wyjście z wagonów).
Pozostałe wagony z serii opisywaliśmy już na łamach naszego portalu i nie wzbudziły one ani zachwytu naszego, ani naszych czytelników (
zarówno klasy 1, jak i
klasy 2), a w niektórych przypadkach, projektując wnętrze, zwyczajnie popełniono błędy. Przedstawiliśmy nasze uwagi członkowi zarządu PKP Intercity, Jarosławowi Oniszczukowi. Zapytaliśmy, dlaczego wysokie standardy spółki dotyczące poprzednich dostaw nowych wagonów, realizowanych także w FPS zakupów serii 158A i 159A, uległy obniżeniu m.in. w kwestii foteli pasażerskich czy aranżacji wnętrza.
– Wagony były zamawiane zgodnie ze standardem jakości, które obowiązują w spółce – powiedział, a w odpowiedzi na pytanie o fotele zaznaczył, że muszą być one zamawiane zgodnie ze standardami ergonomii określonymi w przepisach unijnych. Ergonomia nie musi jednak oznaczać, że PKP Intercity będzie zamawiać fotele, które nie są przygotowane do długich podróży.
– Na pewno przy następnych zamówieniach zwrócimy na to uwagę – powiedział Oniszczuk. Znajduje to odzwierciedlenie w polityce taborowej PKP Intercity, które chce kupować wagony
z zupełnie innym wyposażeniem.Składy wagonowe pojadą 200 km/h?Czy większa liczba wagonów, które są przygotowane do kursowania z prędkością 200 km/h, sprawi, że z taką prędkością pojadą pociągi EIC (dotąd 200 km/h to prędkość osiągalna dla Pendolino)?
– Niedługo
dostaniemy z Newagu lokomotywy, które będą mogły kursować z prędkością 200 km/h. Tak, będziemy dzięki nim formować składy EIC dla prędkości 200 km/h – powiedział Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity. Prezentacja pierwszego pojazdu ma mieć miejsce na wiosnę, a liniowa jazda z taką prędkością pierwszych elektrowozów może być możliwa nawet od grudnia 2023.
Na razie nowe wagony z FPS nie mogą wyjechać za granicę. Umowa z PKP Intercity zakłada, że „zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów poza granicami Polski producent ma dostarczyć w terminie nieprzekraczającym 48 miesięcy od dnia odbioru ostatniego z wagonów danego typu”. Oznacza to, że wszystkie 81 wagonów będzie musiało być przygotowane do wjazdu do Niemiec, Czech, Austrii, na Węgry i na Słowację maksymalnie z końcem 2025 roku.