Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
18-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Podczas prezentacji nowych wagonów z FPS H. Cegielski przewoźnik zapewnił, że dzięki zakupowi wkrótce pojedziemy z prędkością 200 km/h nie tylko pociągami Pendolino.

Chociaż wszystkie nowe wagony z FPS, a jest ich 81, przewoźnik przyjął na stan w końcu grudnia, to dopiero teraz pokazano je na publicznej prezentacji dla mediów. Obok zarządu PKP Intercity wziął w niej udział minister Andrzej Adamczyk, który chwalił polski przemysł za pojazdy, które chwilę później oglądał.

Nowe wagony do przewozu osób niepełnosprawnych. I kontrowersje dotyczące wygody i designu

Podczas spotkania PKP Intercity otrzymało certyfikat Fundacji Integracja dotyczący dziesięciu wagonów z całej partii osiemdziesięciu jeden, które są przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Nie ma w nich wind, a jedynie rozkładane ręcznie podjazdy, podobnie jak w wagonach Combo. Przedział do przewozu osób na wózkach jest natomiast bardzo przemyślany, jest tu dla nich mnóstwo miejsca, a przedsionek w wagonie jest naprawdę obszerny (także w pozostałych wagonach jest on spory, co z pewnością ułatwi wejście i wyjście z wagonów).

Pozostałe wagony z serii opisywaliśmy już na łamach naszego portalu i nie wzbudziły one ani zachwytu naszego, ani naszych czytelników (zarówno klasy 1, jak i klasy 2), a w niektórych przypadkach, projektując wnętrze, zwyczajnie popełniono błędy. Przedstawiliśmy nasze uwagi członkowi zarządu PKP Intercity, Jarosławowi Oniszczukowi. Zapytaliśmy, dlaczego wysokie standardy spółki dotyczące poprzednich dostaw nowych wagonów, realizowanych także w FPS zakupów serii 158A i 159A, uległy obniżeniu m.in. w kwestii foteli pasażerskich czy aranżacji wnętrza.

– Wagony były zamawiane zgodnie ze standardem jakości, które obowiązują w spółce – powiedział, a w odpowiedzi na pytanie o fotele zaznaczył, że muszą być one zamawiane zgodnie ze standardami ergonomii określonymi w przepisach unijnych. Ergonomia nie musi jednak oznaczać, że PKP Intercity będzie zamawiać fotele, które nie są przygotowane do długich podróży.

– Na pewno przy następnych zamówieniach zwrócimy na to uwagę – powiedział Oniszczuk. Znajduje to odzwierciedlenie w polityce taborowej PKP Intercity, które chce kupować wagony z zupełnie innym wyposażeniem.

Składy wagonowe pojadą 200 km/h?

Czy większa liczba wagonów, które są przygotowane do kursowania z prędkością 200 km/h, sprawi, że z taką prędkością pojadą pociągi EIC (dotąd 200 km/h to prędkość osiągalna dla Pendolino)?

– Niedługo dostaniemy z Newagu lokomotywy, które będą mogły kursować z prędkością 200 km/h. Tak, będziemy dzięki nim formować składy EIC dla prędkości 200 km/h – powiedział Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity. Prezentacja pierwszego pojazdu ma mieć miejsce na wiosnę, a liniowa jazda z taką prędkością pierwszych elektrowozów może być możliwa nawet od grudnia 2023.

Na razie nowe wagony z FPS nie mogą wyjechać za granicę. Umowa z PKP Intercity zakłada, że „zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów poza granicami Polski producent ma dostarczyć w terminie nieprzekraczającym 48 miesięcy od dnia odbioru ostatniego z wagonów danego typu”. Oznacza to, że wszystkie 81 wagonów będzie musiało być przygotowane do wjazdu do Niemiec, Czech, Austrii, na Węgry i na Słowację maksymalnie z końcem 2025 roku.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

FPS Cegielski szuka członka zarządu

Biznes

FPS Cegielski szuka członka zarządu

Jakub Madrjas 04 sierpnia 2022

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego w PKP Intercity

Tabor i technika

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego w PKP Intercity

Michał Szymajda 29 grudnia 2021

FPS nie będzie współpracować z Chińczykami?

Tabor i technika

FPS nie będzie współpracować z Chińczykami?

Michał Szymajda 08 października 2021

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego dla PKP Intercity na Trako [zdjęcia]

Tabor i technika

FPS po raz kolejny szuka prezesa

Biznes

FPS po raz kolejny szuka prezesa

Michał Szymajda 18 lutego 2021

Zobacz również:

FPS Cegielski szuka członka zarządu

Biznes

FPS Cegielski szuka członka zarządu

Jakub Madrjas 04 sierpnia 2022

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego w PKP Intercity

Tabor i technika

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego w PKP Intercity

Michał Szymajda 29 grudnia 2021

FPS nie będzie współpracować z Chińczykami?

Tabor i technika

FPS nie będzie współpracować z Chińczykami?

Michał Szymajda 08 października 2021

Pierwsze nowe wagony z Cegielskiego dla PKP Intercity na Trako [zdjęcia]

Tabor i technika

FPS po raz kolejny szuka prezesa

Biznes

FPS po raz kolejny szuka prezesa

Michał Szymajda 18 lutego 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5