Elektryczny Zespół Trakcyjny Dart, który uległ uszkodzeniu 14 kwietnia 2017 roku, doczeka się w końcu naprawy. Trudno na razie ocenić kiedy z powrotem pojawi się na torach.
W sieci pojawiło się ogłoszenie, które zaprasza Pesę Bydgoszcz do negocjacji na temat naprawy pojazdu ED161 o numerze 020. PKP Intercity zdecydowało się na formułę procedury negocjacyjnej bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie. Przyczyna jest prosta: zdaniem przewoźnika tylko producent pojazdu ma kwalifikacje do właściwego zajęcia się sprawą. Serwisuje on zresztą, na mocy umowy z PKP Intercity, wszystkie pojazdy ED161.
Wózki Darta do wymiany
Ostatni z wyprodukowanych Dartów podczas wykonywania kursu w relacji Lublin – Wrocław 14 kwietnia 2017 roku, w okolicach Krotoszyna, przejechał wszystkimi wózkami nad znacznym, ponad metrowym ubytkiem jednej z szyn z prędkością 78 km/h. Między wierszami w specyfikacji można wyczytać, że Dart 020 otrzyma nowe wózki po feralnym przejeździe. Nikt nie chce bowiem ryzykować bezpieczeństwa pasażerów po tak poważnym zdarzeniu. Nieoficjalnie udało się nam to potwierdzić.
Dlaczego oba podmioty tak długo zwlekały z naprawą ezeta? We wrześniu 2018 roku zadaliśmy dokładnie to samo pytanie.
– Pierwsza analiza oferty producenta na weryfikację uszkodzeń i dokonanie zamówienia przez PKP Intercity odbyło się w maju 2017 roku. Producent poinformował przewoźnika, że weryfikacja potrwa dłużej, niż zakładał i zostanie zakończona w lutym 2018 roku. W wyniku przedłużającej się weryfikacji uszkodzeń przez producenta i przedstawienia oferty nieodpowiadającej zakresowi stwierdzonych uszkodzeń, PKP Intercity w lipcu 2018 roku przedstawiło swoje stanowisko – napisało wówczas PKP Intercity. We wrześniu 2018 jeszcze nie otrzymało odpowiedzi.
Najważniejsze bezpieczeństwo pasażerów
– Ze względu na przyczynę uszkodzenia konieczne było szczegółowe określenie zakresu naprawy w oparciu o opinie rzeczoznawców. Zarówno dla Pesy, jak i IC bezpieczeństwo pasażerów ma kluczowe znaczenie i dlatego uznaliśmy, że jedynym odpowiedzialnym rozwiązaniem jest decyzja o naprawie pojazdu po przygotowaniu analiz ekspertów. Zakres prac został ostatecznie określony, po zakończeniu negocjacji i podpisaniu umowy zrobimy wszystko, by Dart ED161- 020 jak najszybciej wrócił do eksploatacji – poinformował nas 12 lipca Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy.
Obecnie tylko dwa inne Darty wyłączone są ze względów technicznych. Pojazd z numerem 19 zaliczył kolizję, ostatnia sztuka jest natomiast naprawiana ze względu na problem,
który ujawniło PKP Intercity.
Przypomnijmy, że niezwykle długo trwała także procedura oceny stanu i wysyłki na naprawę
jednego ze składów Pendolino, który w kwietniu 2017 poważnie uszkodzony został podczas wypadku w Ozimku. Do Włoch na naprawę wysłano go po dwóch latach. Zarówno Darty (a także Flirty), jak i Pendolino zostały zakupione z pomocą unijnego dofinansowania