Wizualizcja stacji Gdynia GrabówekRys. PKP Intercity
W ramach wartej 7 mld złotych strategii taborowej PKP IC modernizuje 15 stacji postojowych. Tylko w 2019 roku PKP Intercity zaplanowało realizację inwestycji infrastrukturalnych w zakresie stacji postojowych i infrastruktury towarzyszącej o wartości ponad 93 mln zł.
PKP Intercity poinformowało w komunikacie o podejmowanych przez spółkę działaniach proekologicznych. Najciekawsze jest podsumowanie planowanych i realizowanych inwestycji infrastrukturalnych. – Istotną rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji odgrywa nie tylko eksploatacja taboru, lecz także naprawy, konserwacja i czyszczenie pojazdów. PKP Intercity przy pracach technicznych związanych z przeglądami oraz serwisem pociągów wykorzystuje substancje zgodne z restrykcyjnymi przepisami i normami europejskimi. Wprowadzona w PKP Intercity procedura gospodarowania odpadami przemysłowymi i komunalnymi zapewnia, że odpady wytworzone na terenie zapleczy technicznych w pierwszej kolejności przekazywane są do odzysku, w tym recyklingu, a w następnej kolejności, jeśli nie nadają się ponownego wykorzystania, do unieszkodliwienia – pisze przewoźnik.
Jak informuje PKP IC, w ramach wartej 7 mld złotych strategii taborowej modernizuje 15 stacji postojowych. Zostaną one wyposażone m.in. w 7 automatycznych myjni z oczyszczalnią ścieków, odzyskiem wody szarej, a także technologią zbierania deszczówki. Obiekty całoroczne wyposażone będą w panele fotowoltaiczne, które będą stanowić źródło energii na potrzeby własne myjni. Zastosowane rozwiązania pozwolą na ograniczenie zużycia wody i zwracanie jej do obiegu w celu ponownego wykorzystania.
Prawie 100 mln zł w tym roku
W programie modernizacji i przebudowy bocznic kolejowych PKP Intercity na lata 2018–2025 zaplanowano ok. 150 inwestycji w kwocie ponad 900 mln zł, uwzględniających aspekty środowiskowe. Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie przez ograniczanie emisji zanieczyszczeń do ziemi, wody i atmosfery poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych. A wszystko w zgodzie z obowiązującymi normami środowiskowymi, bezpieczeństwa i w poczuciu odpowiedzialności –zapewnia PKP IC.
Jak czytamy, tylko w 2019 roku zaplanowano realizację 76 inwestycji infrastrukturalnych w zakresie stacji postojowych i infrastruktury towarzyszącej o wartości ponad 93 mln zł. Efektem będzie polepszenie efektywności oraz podniesienie komfortu przewozów pasażerskich m.in. w następujących lokalizacjach: Wrocław, Warszawa, Gdynia, Przemyśl, Lublin, Kraków, Szczecin czy Poznań.
Na pokładzie pociągów
Jak czytamy, PKP Intercity podejmuje także działania mające na celu wprowadzanie ekologicznych rozwiązań na pokładzie pociągów. Już w tej chwili posiłki i poczęstunki są serwowane w składach PKP Intercity z zachowaniem dbałości o ekologię. Na miejscu w wagonach restauracyjnych pociągów EIC oraz w segmentach gastronomicznych EIP (Pendolino) posiłki są podawane w naczyniach porcelanowych i z metalowymi sztućcami, podobnie jak posiłki serwowane w klasie pierwszej EIP. Z kolei w wagonach barowych, kursujących w pociągach kategorii EIC i IC, pasażerowie otrzymują posiłki w tekturowych naczyniach jednorazowych. We wszystkich kategoriach pociągów stosowane naczynia dla dań na wynos wykonane są z trzciny cukrowej, natomiast napoje ciepłe serwowane są w kubkach papierowych.
Obecnie przewoźnik wykorzystuje już tylko plastikowe pokrywki do kubków oraz w wybranych pociągach wykorzystywane są jeszcze sztućce (widelec, nóż, łyżka, mieszadełko). W przypadku wprowadzenia zmian przepisów dotyczących wykorzystania plastiku, PKP Intercity będzie gotowe do implementacji nowych rozwiązań, które niezależnie są już testowane. Podczas trwania grudniowego Szczytu Klimatycznego (COP24) w Katowicach we wszystkich pociągach kursujących do i z Katowic w ramach projektu pilotażowego do posiłków dodawano sztućce wykonane z ekologicznych surowców – przypomina PKP IC.
Ekologiczne rozwiązania można również znaleźć w lokomotywach PKP Intercity. Zmodernizowane pojazdy serii SM/SU42 oraz nowe lokomotywy SU160 posiadają silniki spełniające nowe normy emisji spalin. Pozwala to na znaczne ograniczenie emisji cząstek stałych czy tlenków azotu, co wydatnie wpływa na mniejsze zanieczyszczenie powietrza. – Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu spośród tych, z którymi w największym stopniu konkuruje. Jest transportem przyszłości, doskonale wpisującym się w ideę zrównoważonego transportu – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity cytowany w komunikacie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.