Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
20-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników
fot. PKP Intercity
PKP Intercity prowadzi zakrojony na szeroką skalę program inwestycyjny. Już teraz polskie firmy mają zakontraktowane 16,5 mld zł brutto, a na tym się nie skończy.

PKP Intercity, przygotowując się do liberalizacji rynku przewozów w Polsce, inwestują w nowoczesny tabor. Już teraz przewoźnik podpisał z polskimi firmami umowy na zakup i modernizację lokomotyw, wagonów oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 16,5 mld zł brutto.

– Największy portfel zamówień mają u nas dwie polskie firmy. Pierwszą jest Newag, w którym zamówiliśmy lokomotywy wielosystemowe na 200 km/h oraz 35 zespołów trakcyjnych spalinowo-elektrycznych. Produkcja potrwa tu do końca 2029 r. i nie widzę obecnie zagrożeń dla harmonogramu – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity. – Drugą firmą, w której mamy duże kontrakty, jest Cegielski. Tutaj, jeśli weźmiemy pod uwagę zarówno nowe wagony, jak i te modernizowane, to wyjdzie nam, że co roku powinniśmy otrzymywać 100 nowych pojazdów – wylicza prezes PKP Intercity. Jak dodaje, zadań w takiej skali FPS dotąd nie realizowała i może to być dla niej wyzwaniem.

Oprócz wspomnianych kontraktów mamy umowy z Pesą i Mińskiem Mazowieckim na dostawę lokomotyw hybrydowych i modernizację wagonów, a należący do przewoźnika Remtrak ma zakontraktowane 3 mld zł brutto.

– Polski przemysł kolejowy jest obciążony jak nigdy – zaznacza Malinowski. – Realizacja tych zamówień to setki, jeśli nie tysiące miejsc pracy, zlecenia dla setek podwykonawców i poddostawców, to ogromne pieniądze wpompowane w polską gospodarkę – podkreśla Malinowski.

Składy piętrowe: miliardy zostaną w kraju

Największe zainteresowanie w ostatnich miesiącach wzbudził przetarg na dostawę piętrowych zespołów trakcyjnych. W postępowaniu tym na obecnym etapie biorą udział Alstom, Stadler i Siemens. Żaden z polskich producentów nie odpowiedniego doświadczenia i nie mógł brać w nim samodzielnie udziału.

– Proszę zwrócić uwagę na to, że piętrowe pociągi są już w Polsce budowane. Zarówno zakłady Alstomu w Chorzowie, jak i Stadlera w Siedlcach produkują podobne zespoły trakcyjne na rynki zagraniczne – mówi prezes PKP Intercity. – Istotną kwestią w tym postępowaniu jest to, że nowe składy kupujemy z pełnym utrzymaniem 30-letnim, czyli na pełen okres ,,życia” pojazdu. To jest też zabezpieczenie miejsc pracy i kompetencji w kraju na minimum 30 lat do przodu – podkreśla szef spółki i przypomina, że w wariancie bez opcji szacowane wydatki na zakup taboru to ok. 5,4 mld zł brutto za 42 pojazdy, a pozostałe ponad 4 mld to wydatki na utrzymanie rozłożone na lata.

Po co te inwestycje?

– Nigdy dotąd PKP Intercity nie prowadziły inwestycji w takiej skali. Dla porównania: Pendolino wraz z utrzymaniem kosztowało ok. 2,6 mld zł brutto i ta kwota nie wydaje się teraz wielka – mówi Malinowski.

Dlaczego przewoźnik zdecydował się właśnie teraz na tak szeroko zakrojony program inwestycyjny? To ostatnia szansa, by sięgnąć po fundusze unijne, i ostatnia szansa, by przygotować się na pojawienie się konkurencji na torach. – Musimy być na to przygotowani. Nie obawiamy się konkurencji, wiemy, że jest dobra dla rynku i dla całej kolei, ale to nie znaczy, że nie będziemy walczyć. Chcemy dysponować nowoczesnym i efektywnym taborem, który nam w tym pomoże – twierdzi szef przewoźnika.

Zwraca przy tym uwagę na to, że spółka musi mieć mocną pozycję finansową. – W ostatnim czasie udało się nam zwiększyć przychody netto ze sprzedaży i zmniejszyć koszty działalności operacyjnej. Rosną nam zyski, ale spółka musi zarabiać w perspektywie 2-3 lat ok. 500-600 mln, by móc inwestować. Musimy mieć środki własne i być wiarygodnym, by pozyskać finansowanie dłużne – zaznacza Malinowski.

Jakie projekty realizują PKP Intercity?

Zamówienia o największej wartości realizuje dla PKP Intercity Newag S.A. Z producentem z Nowego Sącza podpisane są umowy na: dostawę 10 (+5 w opcji, kontrakt z października 2021) r. oraz 63 (+32 w opcji, kontrakt ze stycznia 2024 r.) wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o prędkości 200 km/h, czyli popularnych Griffinów. Ponadto Newag S.A. ma wyprodukować 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Kwota wszystkich umów wynosi 7,7 mld zł brutto.

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych remontuje i modernizuje dla PKP Intercity wagony. Do największych projektów należy modernizacja i napawa 50 wagonów 1. klasy do standardu Combo oraz naprawa główna 40 wagonów typu Z1A/Z1B. W lipcu tego roku podpisana została zaś umowa o wartości 4,2 mld zł na dostawę nowych 300 wagonów z możliwością pozyskania kolejnych 150 w opcji.

Blisko 1 mld zł brutto to wartość kontraktów zawartych między PKP Intercity a PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki. Obejmują one zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o prędkości do 160 km/h, a także naprawę na poziomie P5 67 wagonów różnego typu.

W listopadzie tego roku przewoźnik podpisał również umowy z zakładem naprawczym PKP Intercity Remtrak na kwotę prawie 1,5 mld zł brutto na naprawę z modernizacją 150 wagonów. Ponadto zakłady w Opocznie i Opolu wykonują naprawy z modernizacją jeszcze 105 wagonów. Łączna wartość zawartych kontraktów wynosi ponad 2,5 mld zł brutto.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zintegrowana Sieć Kolejowa. Nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce

Infrastruktura

Zintegrowana Sieć Kolejowa. Nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce

Centralny Port Komunikacyjny 04 grudnia 2024

CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami

Prawo i polityka

CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami

Roman Czubiński 18 listopada 2024

Apel o budowę dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą

Infrastruktura

Olek (Budimex): Globalne spowolnienie budownictwa w Polsce

Biznes

Olek (Budimex): Globalne spowolnienie budownictwa w Polsce

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Łańcut z nowym wiaduktem kolejowym

Infrastruktura

Łańcut z nowym wiaduktem kolejowym

PKP PLK 01 sierpnia 2024

PLK zapowiada szybsze podróże z Lublina do Zamościa

Infrastruktura

Zobacz również:

Zintegrowana Sieć Kolejowa. Nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce

Infrastruktura

Zintegrowana Sieć Kolejowa. Nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce

Centralny Port Komunikacyjny 04 grudnia 2024

CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami

Prawo i polityka

CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami

Roman Czubiński 18 listopada 2024

Apel o budowę dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą

Infrastruktura

Olek (Budimex): Globalne spowolnienie budownictwa w Polsce

Biznes

Olek (Budimex): Globalne spowolnienie budownictwa w Polsce

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Łańcut z nowym wiaduktem kolejowym

Infrastruktura

Łańcut z nowym wiaduktem kolejowym

PKP PLK 01 sierpnia 2024

PLK zapowiada szybsze podróże z Lublina do Zamościa

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5