Na początku lipca PKP Intercity odebrało szósty elektryczny zespół trakcyjny Flirt z dwunastu, które zamówiło w siedleckiej fabryce Stadler Polska. Pojazd wozi już pasażerów.
Szósty ED160 pochodzi z zamówienia złożonego w Stadlerze w 2019 roku. Całe zamówienie na 12 pojazdów jest warte 1,015 mld zł brutto. Podpisany kontrakt obejmuje utrzymanie techniczne nowej floty przez okres 15 lat. Podobnie jak Flirty dostarczone w 2015 roku, mogą rozpędzać się do prędkości 160 km/h, wewnątrz nich zaszły jednak pewne zmiany. Z punktu widzenia pasażera najważniejszą jest zmiana foteli na inne oraz zmniejszenie liczby miejsc siedzących w części barowej. O innych różnicach pisaliśmy
podczas testu pojazdu.Jak przypomina PKP Intercity, w układzie docelowym nowe pojazdy od Stadler Polska będą kursowały przez całą Polskę i uzupełnią ofertę m.in. na ciągach:
• Szczecin – Poznań – Łódź – Lublin;
• Szczecin – Poznań – Łódź – Kraków;
• Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Kraków;
• Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Katowice;
• Olsztyn – Warszawa – Kraków;
• Olsztyn/Białystok – Warszawa – Częstochowa – Bielsko Biała/Racibórz.
Najnowszy Flirt odebrany przez PKP Intercity w pierwszy kurs z pasażerami wyprawiony został w niedziele 2 lipca. Odebrana jednostka obsługuje pociąg San z Warszawy przez Radom, Sandomierz i Jarosław do Przemyśla.
Starsze i nowe Flirty mogą kursować w parach– Każda inwestycja PKP Intercity jest przeprowadzana z myślą o naszych pasażerach, których zawsze stawiamy na pierwszym miejscu. Nowoczesne pojazdy, jak te właśnie odebrane od Stadler Polska, są namacalnym dowodem na pozytywną zmianę polskiej kolei. Coraz więcej połączeń jest obsługiwanych przez nowy lub zmodernizowany tabor, dzięki czemu kolej staje się coraz bardziej preferowanym przez pasażerów środkiem transportu – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Jak podaje biuro prasowe PKP Intercity, dostarczane obecnie pojazdy są kompatybilne z Flirtami przekazanymi przez firmę Stadler Polska do PKP Intercity w 2015 roku. Oznacza to, że można łączyć jednostki z 2015 roku z pojazdami z najnowszej serii. Taka możliwość daje przewoźnikowi dużą elastyczność operacyjną. Dodatkowo inwestycja pozwoli na większe ujednolicenie parku taborowego spółki.
– Jestem przekonany, że produkowane przez Stadler Polska pojazdy będą bardzo dobrze służyły przewoźnikowi, ale przede wszystkim pasażerom. To kolejne składy tego typu, które dostarczamy PKP Intercity, co jest dowodem zaufania do naszej pracy i potwierdzeniem wysokiej jakości pojazdów z naszej siedleckiej fabryki – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
PKP Intercity będzie miało łącznie 32 FlirtyProdukowane przez Stadler Polska pojazdy zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska. Ich lekka, aluminiowa konstrukcja gwarantuje niższe zużycie energii. Są zbudowane między innymi z ekologicznych materiałów, które podlegają recyklingowi. Dodatkowo są wyposażone w system odzyskiwania energii, dzięki czemu mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Większy komfort podróży zapewni wygłuszenie akustyczne, co będzie skutkować mniejszą emisją hałasu do wnętrza składów.
Wszystkie dwanaście pojazdów trafi do PKP Intercity do końca IV kwartału 2023. Kontrakt zaliczył opóźnienie,
o czym pisaliśmy tutaj. Po zakończeniu dostaw spółka będzie mieć łącznie 32 pojazdy serii ED160. Wejście do służby kolejnych ED160 będzie oznaczać kolejne zmiany w obsłudze linii. Składy wagonowe z pociągów IC będą mogły być przekazane do obsługi połączeń TLK o niższym standardzie. I tak na przykład:
Pociąg IC Wybicki w relacji Kraków – Poznań będzie uruchomiony na ED160 od 24.07
Pociąg IC Wybicki w relacji Poznań – Kraków będzie uruchomiony na ED160 od 25.07
Pociąg IC Osterwa w relacji Kraków – Szczecin będzie uruchomiony na ED160 od 24.07
Pociąg IC Osterwa w relacji Szczecin – Kraków będzie uruchomiony na ED160 od 25.07