PKP Intercity odebrało od producenta – FPS H. Cegielski, wszystkie zamówione wagony rowerowe. Jest ich 10. Zapytaliśmy przewoźnika, gdzie można je zobaczyć, sami również udaliśmy się nimi w podróż.
Dostawy nowych wagonów od FPS, których łącznie, różnych typów, zamówiono 81, rozpoczęły się z opóźnieniem na początku 2022 roku. W pierwszej kolejności dostarczane były wagony bezprzedziałowe 175 A10 z możliwością przewozu 4 rowerów (19 sztuk) oraz wagony 175 A20, tak zwane „rowerowe”, przystosowane do przewozu ośmiu rowerów.
PKP Intercity potwierdziło, że wszystkie dziesięć wagonów rowerowych jest już u przewoźnika. Zapytaliśmy, na jakich trasach zaplanowano ich kursowanie. Jak się dowiedzieliśmy, PKP Intercity obecnie włącza je do następujących pociągów:
- IC „Wysocki” rel. Warszawa – Katowice – Warszawa
- IC „Słowiniec” rel. Warszawa – Gdynia Główna – Warszawa
- IC „Śnieżka” rel. Warszawa – Szklarska Poręba – Warszawa
- IC „Klimczok” rel. Katowice – Gdynia Główna – Katowice
Natomiast w okresie wakacyjnym te same wagony będą jeździć w składach:
- EIC „Tatry” rel. Warszawa – Zakopane – Warszawa
- EIC „Jantar” rel. Warszawa – Hel – Warszawa
- EIC „Posejdon” rel. Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa
- EIC „Fregata” rel. Katowice – Kołobrzeg – Katowice
Jakie wrażenia z podróży?
Wagony rowerowe 175 A20 włączane są do pociągów wraz z wagonami bezprzedziałowymi 175 A10. My mieliśmy okazję przejechać się dwoma tymi typami w pociągu IC Śnieżka.
Jakie są nasze wnioski? Pozytywnie odbieramy stabilny bieg wagonu, czego przyczyny należy upatrywać w nowoczesnych wózkach produkcji FPS. Poprawnie działa system informacji pasażerskiej (jest informacja o zajętości miejsca nad siedzeniem, ale obecnie nie działa), a także oświetlenie i klimatyzacja, bardzo dobrze słyszalne są komunikaty. W wagonach jest też cicho, ale nie tak cicho jak w wyprodukowanych przed kilkoma laty, także przez FPS – znakomitych 159A. W stosunku do 159A mniej wygodne są też fotele, brakuje wykładzin, a wnętrze jest niezwykle proste i niczym się nie wyróżnia. Wielu pasażerów nawet nie zwróci uwagi na to, że podróżuje zupełnie nowym wagonem, który miał do PKP Intercity przynieść nową jakość.
Pomimo wielu uwag rowerzystów, jednoślady trzeba wieszać na bardzo niewygodnych, odginanych wieszakach, do tego zamontowanych na jednej wysokości. Jeszcze gorzej wygląda to w wagonach 175A10, gdzie przewóz rowerów jest opcjonalny, po złożeniu półek na bagaż. Zastosowano tu podobny system wieszaków, który kompletnie nie sprawdził się w ED161 Dart. Przewóz dwóch rowerów w tym miejscu (są dwa wieszaki na końcu każdego wagonu), jest bardzo trudny lub wręcz niemożliwy. W obu przypadkach, aby dojść do wieszaków, trzeba pokonać wąski korytarz za toaletą.
Obszernie o nowych wagonach w PKP Intercity
pisaliśmy podczas targów Trako.
Kolejne wagony w drodze
Teraz czekamy na dostawy kolejnych wagonów z zamówienia realizowanego w Poznaniu. Chodzi o dostawę 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami, 7 wagonów przedziałowych 1. klasy i 27 wagonów przedziałowych 2. klasy. Łącznie w PKP Intercity pojawi się 81 nowych wagonów. To jedyne nowe wagony, jakie w ostatnich sześciu latach zamówiła spółka. Znacznie więcej z nich jest modernizowanych. Niektóre z nich, jak 174A (nimi również zajął się FPS), przebudowane zostały do bardzo przyzwoitego standardu.
Niestety wciąż nie wiemy, kiedy i czy PKP Intercity uda się przebudować wagony dedykowane do przewozu dużej liczby rowerów.
Piszemy o tym tutaj.