Zapytaliśmy PKP Intercity o liczbę wagonów sypialnych i kuszetek, którymi dysponuje obecnie spółka. Ile z nich na co dzień włączanych jest do pociągów?
O liczbę sprawnych wagonów odpowiednich dla komunikacji nocnej pytamy PKP Intercity co kilkanaście miesięcy. W rozkładzie jazdy pociągów nocnych spółki zdarzają się roszady (np. wydłużenie nocnego Chopina do Monachium), ale liczba nocnych połączeń od lat jest stała.
– Do ruchu dostępnych jest 49 wagonów sypialnych i 17 wagonów z miejscami do leżenia, z czego do pociągów jest włączonych 31 wagonów sypialnych i 8 wagonów z miejscami do leżenia – napisało PKP Intercity.
Jeszcze w 2021 roku PKP Intercity miało sporo więcej takich wagonów – 69 sypialnych i 21 kuszetek. Wagony miały być wówczas „gotowe do eksploatacji”, jednak w praktyce część z nich od wielu miesięcy nie pojawiała się w ruchu planowym i nie miała ważnych przeglądów. W 2022 roku spółka miała 61 "sprawnych" wagonów sypialnych i 21 kuszetek. Liczba wagonów do komunikacji nocnej maleje więc drastycznie z każdym rokiem.
Zwróciliśmy uwagę, że sporo wagonów sypialnych i kuszetek można zobaczyć przy zakładzie Remtrak pod Idzikowicami przy Centralnej Magistrali Kolejowej. To spółka-córka PKP Intercity. Co tam robią?
– W Idzikowicach znajduje się 6 wagonów sypialnych i 1 wagon z miejscami do leżenia. Wszystkie wskazane wagony przechodzą w zakładzie w Libiszowie planowe czynności utrzymaniowe – poinformował nas Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity.