PKP Intercity zapewnia, że w sezonie letnim nie zabraknie jej lokomotyw do prowadzenia rekordowej liczby pociągów. Ale spółka nie ukrywa, że sytuacja z dostępnością elektrowozów jest skomplikowana.
– Na sezon letni lokomotyw nam nie zabraknie. Wiedzieliśmy, że będzie problem z wykonaniem napraw EP09 (mogących prowadzić pociągi z prędkością 160 km/h – dop. red.), ponieważ nie było do tego chętnych, dlatego zleciliśmy wykonanie napraw P4 Pesie Mińsk Mazowiecki i Remtrakowi. Te naprawy postępują, jesteśmy z nich zadowoleni – powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity odpowiedzialny za tabor. Na razie Pesa z Mińska wykonała naprawy P4 trzech elektrowozów EP09. Trzecia z lokomotyw stała obok ostatniego zmodernizowanego ED74 podczas
uroczystości zorganizowanej 31 maja.– Przez długie lata nie zajmowaliśmy się remontami lokomotyw. Postanowiliśmy wziąć udział w przetargu zorganizowanym przez PKP Intercity, bo wiedzieliśmy, że przewoźnik będzie mieć problem ze znalezieniem wykonawcy. Pierwsze dwie EP09 po naprawie P4 jeżdżą w PKP Intercity bez problemu, trzecia sztuka, która stoi obok nas, jest po odbiorach. Przyspieszamy z tym projektem, aby z końcem czerwca przekazać spółce kolejne pojazdy do realizacji rozkładu jazdy – powiedział Jacek Bilski, prezes Pesy Mińsk Mazowiecki. Dodał, że projekt napotkał problemy, ponieważ niemal każda EP09, którą otrzymał miński zakład do napraw, różni się od siebie. – Po naszych naprawach będą już w jednym standardzie – dodał.
Jarosław Oniszczuk z PKP Intercity, dodał,
że czeskie Vectrony na połączeniach do Bohumina pojawią się, ponieważ spółka chce mieć w swoim taborze jak najwięcej lokomotyw szybkich, z ETCS. Leasingu długoterminowego podobnych pojazdów spółka nie planuje, ale do realizacji połączeń Gdynia – Berlin i Warszawa – Berlin będzie korzystać z kilku wielosystemowych pojazdów, z których korzysta także obecnie. Nie wykluczone, że do obsługi większej liczby pociągów międzynarodowych w taborze PKP Intercity pojawi się Vectron z PKP Cargo.
Kolejna para BWE w relacji Warszawa - Berlin - Warszawa, która zostanie uruchomiona 11 czerwca, będzie prowadzona przez lokomotywę, którą zorganizuje niemiecki partner projektu - Deutsche Bahn.