Od 1 lipca PKP Intercity likwiduje pociąg EuroNight „Jan Kiepura” kursujący między Warszawą a Amsterdamem – dowiedział się „Rynek Kolejowy”. To jedyne połączenie PKP Intercity kategorii EuroNight i zarazem najdalej wyjeżdzający na zachód Europy skład polskiego przewoźnika. Najprawdopodobniej jednak na tym cięcie siatki połączeń międzynarodowych PKP Intercity się nie skończy.
Jak powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Marek Gańko, członek zarządu Związku Zawodowego Konduktorów Wars SA, z informacji przekazanych przez zarząd pracownikom spółki Wars wynika, iż od 1 lipca PKP Intercity likwiduje połączenie EuroNight „Jan Kiepura”. Polski przewoźnik miał przesłać już informację w tej sprawie kolejom niemieckim Deutsche Bahn, we współpracy z którymi ten pociąg był obsługiwany. Ich reakcja będzie bardzo ważna, ponieważ Niemcy mogą zażądać od PKP Intercity kary za likwidację połączenia w trakcie obowiązywania rozkładu jazdy.
Informacje o zamiarach ograniczenia siatki połączeń przez PKP Intercity pojawiały się już od kilku dni, ale przewoźnik nie ujawnił do tej pory, o jakie dokładnie połączenia chodzi. Nie robi tego również dziś. – Co do połączeń międzynarodowych, na chwilę obecną nie mogę potwierdzić likwidacji żadnego z nich – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Jak wyjaśniła, w obowiązującym rozkładzie jazdy PKP Intercity obsługuje 46 połączeń międzynarodowych, czyli o 2 więcej niż w ubiegłym roku (Comenius do Brzecławia i Varsovia do Budapesztu). – Decyzje dotyczące ewentualnej likwidacji niektórych pociągów podyktowane spadkiem ich efektywności finansowej, muszą zostać uzgodnione zarówno z MTBiGM oraz parterami zagranicznymi. Rozmowy wciąż trwają – pokreśliła Zuzanna Szopowska.
Marek Gańko twierdzi jednak, że na frekwencję w pociągu EN „Jan Kiepura” PKP Intercity nie powinno narzekać. – Ja jeżdżę tym pociągiem i moim zdaniem pasażerów w nim nie brakuje – powiedział „Rynkowi Kolejowemu”. Dlatego Związek Zawodowy Konduktorów Wars SA już wystąpił do ministra transportu Sławomira Nowaka z pismem, w którym sprzeciwia się likwidacji pociągu „Jan Kiepura”.
– Dla nas to bardzo ważna sprawa, bo oznacza uratę miejsc pracy dla co najmniej 20 proc. pracowników – tłumaczy Marek Gańko. – Jego likwidacja oznacza, że oddajemy to połączenie Rosjanom, którzy aż palą się, żeby uruchamiać kolejne połączenia przez Polskę na zachód Europy – ostrzega przedstawiciel związków zawodowych w spółce Wars. Przypominamy, że w ubiegłym roku Koleje Rosyjskie uruchomiły połączenie nocne łączące Moskwę z Paryżem przez Warszawę.
Połączenie EuroNight „Jan Kiepura” znajduje się w siatce połączeń międzynarodowych PKP Intercity od wielu lat. Początkowo było uruchamiane na trasie Warszawa – Bruksela. Z czasem jego relacja się zmieniała. Później jeździł do Frankfurtu nad Menem i w końcu do Amsterdamu. Połączenie to jest często wybierane przez podróżnych, którzy chcą skorzystać z amsterdamskiego lotniska Shiphol lub chcą z przesiadką dostać się do Paryża w dość korzystnej cenie. Ceny biletów na pociąg „Jan Kiepura” na przejazd z Warszawy do Amsterdamu rozpoczynają się od 29 euro.