Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity: Kupujemy 20 lokomotyw na 160 km/h dla połączeń krajowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
12-08-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowych

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity: Kupujemy 20 lokomotyw na 160 km/h dla połączeń krajowych
Fot. PKP Intercity
PKP Intercity dość niespodziewanie ogłosiło przetarg na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych. Popołudniu Spółka rozesłała do mediów komunikat w tej sprawie.

PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych. Informowaliśmy o tym jako pierwsi rano. Przetarg wynika prawdopodobnie z fiaska modernizacji starszych pojazdów EP07, ale na odpowiedzi przewoźnika w tej sprawie jeszcze czekamy.

– Umowa będzie realizowana w ramach wartej 27 mld zł strategii inwestycyjnej spółki. Wzmocnienie floty przewoźnika nowymi pojazdami pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie parku wagonowego – pisze PKP Intercity w komunikacie.

20 jednosystemowych lokomotyw na 160 km/h

PKP Intercity zamierza w ramach przetargu zakupić 20 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych (3kV DC). Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych. Ponadto lokomotywy będą wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 oraz L2. Utrzymanie pojazdów w pierwszym cyklu, czyli do pierwszej naprawy na poziomie P4 włącznie, będzie rozłożone równomiernie pomiędzy przewoźnika i dostawcę lokomotyw.

– Dwadzieścia nowych lokomotyw to kolejna „cegiełka” w realizacji naszej strategii inwestycyjnej. Zamówione pojazdy pozwolą lepiej wykorzystywać nowe i zmodernizowane wagony, których cały czas przybywa dzięki realizowanym umowom. Zapewnią również płynniejsze funkcjonowanie i realizację rozkładu dzięki zwiększaniu rezerw taboru – podkreśla Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Ogłoszony przetarg to część prowadzonej strategii inwestycyjnej PKP Intercity, dzięki której w perspektywie 2030 roku, całość floty będzie nowa lub zmodernizowana. Na inwestycje taborowe przeznaczone zostanie 24,5 mld złotych. W efekcie we flocie przewoźnika będzie do dyspozycji 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11% więcej niż obecnie.

O 47% zwiększy się również liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109. Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull. Aby zapewnić wysoki komfort podróży PKP Intercity zainwestuje również w zakup i modernizacje wagonów – łącznie we flocie będzie ich 2466. 

Inwestycje także w inne lokomotywy

W przyszłym roku do przewoźnika ma trafić pierwsza z dziesięciu zamówionych lokomotyw wielosystemowych wyprodukowanych przez spółkę Newag. Zawarte w umowie prawo opcji umożliwia jej rozszerzenie o kolejnych 5 elektrowozów, co łącznie daje 15 lokomotyw (nie podpisano jeszcze rozszerzonej umowy, a lokomotywy będą mogły wyjechać za granicę znacznie później) Elektrowozy te mają otrzymać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy w czasie rzeczywistym, a tym samym na efektywną eksploatację.

Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull. W lipcu br. PKP Intercity ogłosiło wymagania techniczne dotyczące pojazdów. Spółka planuje wyłonić wykonawcę zamówienia jeszcze w tym roku. Pociągi będą dostosowane do prędkości 200 km/h.

W bliskiej przyszłości park taborowy przewoźnika zasilą nowe lokomotywy – będą to lekkie, spalinowe pojazdy wyprodukowane przez CZ Loko. Zamówionych 10 lokomotyw będzie wykorzystywanych do prac manewrowych i zestawiania składów na bocznicach zakładów PKP Intercity.

Od początku roku na polskich torach pracują również zmodernizowane, w poznańskich zakładach FPS H. Cegielski, lokomotywy SU4220FPS. Wyposażono je w nowoczesne silniki spalinowe spełniające normy emisji na poziomie Stage V. Łącznie do spółki trafi 13 unowocześnionych maszyn. Z tymi pojazdami bywają jednak problemy, o czym piszemy tutaj.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5