PKP Intercity dość niespodziewanie ogłosiło przetarg na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych. Popołudniu Spółka rozesłała do mediów komunikat w tej sprawie.
PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych.
Informowaliśmy o tym jako pierwsi rano. Przetarg wynika prawdopodobnie z fiaska modernizacji starszych pojazdów EP07, ale na odpowiedzi przewoźnika w tej sprawie jeszcze czekamy.
– Umowa będzie realizowana w ramach wartej 27 mld zł strategii inwestycyjnej spółki. Wzmocnienie floty przewoźnika nowymi pojazdami pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie parku wagonowego – pisze PKP Intercity w komunikacie.
20 jednosystemowych lokomotyw na 160 km/hPKP Intercity zamierza w ramach przetargu zakupić 20 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych (3kV DC). Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych. Ponadto lokomotywy będą wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 oraz L2. Utrzymanie pojazdów w pierwszym cyklu, czyli do pierwszej naprawy na poziomie P4 włącznie, będzie rozłożone równomiernie pomiędzy przewoźnika i dostawcę lokomotyw.
– Dwadzieścia nowych lokomotyw to kolejna „cegiełka” w realizacji naszej strategii inwestycyjnej. Zamówione pojazdy pozwolą lepiej wykorzystywać nowe i zmodernizowane wagony, których cały czas przybywa dzięki realizowanym umowom. Zapewnią również płynniejsze funkcjonowanie i realizację rozkładu dzięki zwiększaniu rezerw taboru – podkreśla Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Ogłoszony przetarg to część prowadzonej strategii inwestycyjnej PKP Intercity, dzięki której w perspektywie 2030 roku, całość floty będzie nowa lub zmodernizowana. Na inwestycje taborowe przeznaczone zostanie 24,5 mld złotych. W efekcie we flocie przewoźnika będzie do dyspozycji 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11% więcej niż obecnie.
O 47% zwiększy się również liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109. Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull. Aby zapewnić wysoki komfort podróży PKP Intercity zainwestuje również w zakup i modernizacje wagonów – łącznie we flocie będzie ich 2466.
Inwestycje także w inne lokomotywyW przyszłym roku do przewoźnika ma trafić pierwsza z dziesięciu zamówionych lokomotyw wielosystemowych wyprodukowanych przez spółkę Newag. Zawarte w umowie prawo opcji umożliwia jej rozszerzenie o kolejnych 5 elektrowozów, co łącznie daje 15 lokomotyw (nie podpisano jeszcze rozszerzonej umowy,
a lokomotywy będą mogły wyjechać za granicę znacznie później) Elektrowozy te mają otrzymać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy w czasie rzeczywistym, a tym samym na efektywną eksploatację.
Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach
projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull. W lipcu br. PKP Intercity ogłosiło wymagania techniczne dotyczące pojazdów. Spółka planuje wyłonić wykonawcę zamówienia jeszcze w tym roku. Pociągi będą dostosowane do prędkości 200 km/h.
W bliskiej przyszłości park taborowy przewoźnika zasilą nowe lokomotywy – będą to lekkie,
spalinowe pojazdy wyprodukowane przez CZ Loko. Zamówionych 10 lokomotyw będzie wykorzystywanych do prac manewrowych i zestawiania składów na bocznicach zakładów PKP Intercity.
Od początku roku na polskich torach pracują również zmodernizowane, w poznańskich zakładach FPS H. Cegielski, lokomotywy SU4220FPS. Wyposażono je w nowoczesne silniki spalinowe spełniające normy emisji na poziomie Stage V. Łącznie do spółki trafi 13 unowocześnionych maszyn. Z tymi pojazdami bywają jednak problemy,
o czym piszemy tutaj.