PKP Intercity podpisało umowę ze spółką Newag na dostawę 20 fabrycznie nowych elektrowozów o prędkości maksymalnej 160 km/h. Jej wartość to ponad pół miliarda złotych brutto.
W połowie ubiegłego roku PKP Intercity
ogłosiło przetarg na dostawę 20 fabrycznie nowych elektrowozów o prędkości maksymalnej 160 km/h. Było to niespodziewane, bo według strategii przewoźnik chce do 2028 roku
mieć aż 110 nowych lokomotyw dla wyższej prędkości – 200 km/h.
W przetargu wystartowały dwie największe polskie firmy taborowe. Oferta Pesy opiewała na 561 372 000,00 zł brutto, a Newag był tańszy: 524 595 000,00 brutto. Obydwie firmy zadeklarowały 60-miesięczny okres utrzymania. 6 grudnia PKP Intercity rozstrzygnęło postępowanie –
zwycięzcą został Newag.
Dziś (2 marca) w Warszawie podpisana została umowa na dostawę. – To polskie przedsiębiorstwa pomagają nam w rozwoju kolei, dostarczając nowy tabor – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, dodając, że rząd wspiera te przedsiębiorstwa. – Newag to sprawdzony, dobry producent i partner biznesowy polskich przewoźnik – powiedział Adamczyk.
W drugiej połowie lutego Ministerstwo Infrastruktury p
odpisało z Polskim Funduszem Rozwoju długo oczekiwaną umowę na prefinansowanie inwestycji, które mają zostać docelowo sfinansowane z Krajowego Planu Odbudowy.
Wśród inwestycji planowanych do sfinansowania są m.in. zakupy taboru. Brak nowych zamówień na polskim rynku mocno odbił się na Newagu. Od stycznia
wprowadził on krótszy tydzień pracy, wysyłając pracowników na urlopy.