PKP Intercity podpisało umowę z czeską firmą CZ Loko na dostawę 10 nowych lekkich lokomotyw spalinowych. Wartość kontraktu wynosi blisko 40 mln zł netto.
Lekkie lokomotywy spalinowe będą służyć do pracy manewrowej i zestawiania składów wagonowych przewoźnika na bocznicach PKP Intercity. Wartość zamówienia wynosi 39,1 mln zł netto. W ramach kontraktu CZ Loko przeszkoli pracowników przewoźnika z obsługi lokomotyw. Czeski producent taboru udzieli czteroletniej gwarancji i rękojmi na wyprodukowane pojazdy. Umowa będzie realizowana przez okres 24 miesięcy od daty jej podpisania, a dostawa pierwszej z lokomotyw nastąpi w ciągu 18 miesięcy. PKP Intercity ma więc otrzymać pierwszą lokomotywę najpóźniej w sierpniu 2022.
– Jako Grupa PKP do programu unowocześnienia polskiej kolei podchodzimy bardzo kompleksowo. Dbamy nie tylko o przebudowę dworców, modernizację linii kolejowych i zapewnienie floty nowoczesnych pociągów, ale inwestujemy również w infrastrukturę i tabor do obsługi technicznej składów – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
– Pandemia nie zatrzymała naszych inwestycji taborowych. Umowa z CZ Loko to pierwszy kontrakt, który podpisujemy w tym roku. Wypatrujemy już kolejnych miesięcy, które przyniosą dalsze efekty największego programu inwestycyjnego w historii naszej spółki – dodał Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Modernizacja 10 lokomotyw manewrowych to element strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku. Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull.
Drugi przetarg na dostawę lekkich lokomotyw manewrowych PKP Intercity rozpisało w grudniu 2019 roku (w pierwszym PKP Intercity nie zdecydowało się na wybór oferty CZ Loko). Ostatecznie oferta czeskiego producenta
została wybrana w końcu października 2020. Teraz doszło do parafowania umów.