W przyszłym roku PKP Intercity ogłosi przetarg na 26 z opcją na kolejne 20 pociągów dużej prędkości. Jednostki rozpędzą się do prędkości co najmniej 300 km/h i razem z Pendolino będą obsługiwały najwyższą kategorię połączeń przewoźnika.
PKP Intercity przygotowuje się do zakupu pociągów dużej prędkości. Przetarg na to zadanie ma zostać ogłoszony
po rozstrzygnięciu postępowania na pociągi piętrowe - 42 jednostki w podstawie oraz 30 w ramach opcji. Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak potwierdził właśnie, że przetarg na pojazdy KDP dla PKP Intercity ruszy w przyszłym roku i będzie dotyczył pociągów do prędkości 300 km/h.
– W przyszłym roku planujemy ogłosić przetarg na 26 jednostek w podstawie oraz 20 kolejnych w opcji. To będą pojazdy na prędkość 300-320 km/h, co będzie odwzorowaniem parametrów infrastruktury, jaką planujemy zbudować w ramach CPK. Ten wolumen pojazdów spokojnie zapewni nam pokrycie obsługi “Linii Y” – mówił podczas I Kongresu Kolei Dużej Prędkości Piotr Malepszak.
Do tej pory nie było jasne, czy nowo kupowane przez PKP Intercity
pojazdy będą rozpędzać się do prędkości 300 km/h czy też nie. Dzisiejsze deklaracje są więc przełomowe.
– Będziemy zamawiać pociągi wielosystemowe. Na pewno z możliwością wjazdu do Niemiec, czy na Litwę, ale również do krajów na południe od Polski. Tak jak wspomniał minister Malepszak, będziemy chcieli kupić 26 jednostek KDP w podstawie oraz kolejnych 20 w ramach opcji. Pociągi będą kupowane w formule dialogu konkurencyjnego wraz z 30-letnim utrzymaniem producenta – mówił z kolei Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Razem z 20 jednostkami Pendolino nowe EZT trafią do najwyższej kategorii przewoźnika, przez co ich wewnętrzny design ma być bardzo zbliżony - Pendolino
mają przejść wkrótce naprawę główną połączoną z modernizacją, co pozwoli ujednolicić oba rodzaje taboru.
– Jednostki kategorii High Speed będziemy finansować w 55% z własnego kapitału oraz 45% z finansowania dłużnego. My już w tym roku chcemy zrobić zysk na poziomie 500 mln złotych i planujemy go tylko zwiększać – dodawał Malinowski.
Przypomnijmy, że jednostki do obsługi KDP w kraju będą również kupowane
przez CPK w formule poolu taborowego.