Chociaż bilety na większość pociągów międzynarodowych można już kupić przez portal lub aplikację PKP Intercity, warto mieć na uwadze, że także nasi sąsiedzi sprzedają te bilety. Kupno za ich pośrednictwem nie zawsze bywa tańsze, ale daje lepszą gwarancję odbycia podróży w sposób, jakiego oczekujemy.
Na pociągi międzynarodowe kursujące w kierunku Czech bilet można kupić zarówno przez stronę i aplikację PKP Intercity (niestety wciąż nie zawsze i nie na wszystkie połączenia), oraz na stronie Kolei Czeskich. Nasz czytelnik na własnej skórze dowiedział gdzie zrobić to lepiej i podzielił się swoimi doświadczeniami.
– Na łamach „Rynku Kolejowego” podejmowana jest tematyka połączeń międzynarodowych i zakupu biletu na takie połączenie przez internet. Pamiętam też
artykuł o eksperymencie dot. zakupu biletu lotniczego i kolejowego w komunikacji międzynarodowej, dlatego chciałbym podzielić się moim doświadczeniem z zakupu biletu kolejowego w komunikacji międzynarodowej – napisał do nas czytelnik, Tomasz Michalczyk.
Wieczorem 12 października pan Tomasz kupił bilet w relacji Sosnowiec Gł. - Ostrava hl.n. na datą wyjazdu na 24 października. Wybrał pociąg EC/IC 131 Bathory. – Bazując na Państwa artykułach a także własnemu doświadczeniu przed zakupem porównałem oferty na stronie PKP IC oraz CD – pisze i zaczyna podsumowanie procesu.
Bilet w PKP Intercity nieco tańszy, ale nie można go zwrócić– Po przeliczeniu na PLN cena biletu w PKP IC jest minimalnie tańsza od CD. To 69,88 zł vs 71 zł. Ale w zamian za to Koleje Czeskie oferują możliwość rezygnacji z biletu do północy poprzedzającej odjazd w zamiast za opłatę 3 EUR, która w tym przypadku odpowiada ok. 20% wartości biletu, podczas gdy bilet kupiony w PKP IC jest bezzwrotny – pisze czytelnik.
Dodaje, że na stronie CD można wybrać miejsce na graficznej rezerwacji miejsca. – Jest dla mnie istotne, gdyż w trakcie przejazdu chciałbym skorzystać z laptopa. Potrzebuję więc miejsca ze stolikiem stałym lub rozkładanym, co w ograniczonym zakresie oferuje dostępny na mapie na stronie CD wagon nr 346. W przypadku PKP IC wybierając opcję "wagon bez przedziałów" muszę zaznaczyć "okno". Bazując na doświadczeniach z przejazdu wagonem bezprzedziałowym w Polsce, Czechach lub na Słowacji liczyłbym, że stolik rozkładany lub stały będzie również dostępny dla miejsc przy przejściu. Specyfika węgierskiego wagonu bezprzedziałowego w składzie pociągu "Bathory" powoduje, że tylko mapa miejsc dostępna na CD daje mi poczucie, że przynajmniej na etapie rezerwacji uzyskam miejsce, gdzie będę mógł rozłożyć laptop na stoliku – opisuje.
– Po porównaniu informacji na stronach obu przewoźników na niekorzyść międzynarodowych przejazdów kolejowych przemawia różny rozkład jazdy tego samego pociągu. Godzina odjazdu ze Stacji Sosnowiec Główny jest taka sama, ale według Kolei Czeskich do Ostrawy Głównej dotrę 23 min wcześniej. Na pewno zniechęciłoby mnie to do wyboru kolei, gdybym przesiadał się w Ostrawie.
Rozwiązania techniczne czeskich kolejarzy są znacznie nowocześniejsze– Na niekorzyść PKP Intercity, w porównaniu z systemem Kolei Czeskich przemawia także nieelastyczna taryfa oraz brak graficznej rezerwacji. Wydaje mi się, że to konsekwencja ograniczonej konkurencji w przejazdach dalekobieżnych w Polsce. W Czechach CD na trasach krajowych a także w dużym zakresie (nieobejmującym Polski) w przewozach międzynarodowych musi konkurować z Leo Express i Regiojet, co pewnie powoduje, że rozwiązania techniczne w CD są bardziej zaawansowane niż te oferowane przez IC.
– Obawiam się, że podany przeze mnie przykład potwierdza nie tylko brak wystarczającej współpracy pomiędzy przewoźnikami, by zachęcić podróżnych do korzystania z kolei na trasach międzynarodowych, ale też niedostateczne podejście proklienckie PKP Intercity. Muszę przyznać, że tylko fakt, że jestem fanem kolei i podróżowania zgodnego ze zrównoważonym rozwojem spowodował, że poświęciłem czas, by przed zakupem biletu porównać ofertę obu przewoźników, by zapewnić sobie potrzebny komfort podróży dostępny w ramach 2 klasy.
Na biletach kolejowych znajduje się informacja o redukcji śladu węglowego w porównaniu do przejazdu samochodem, ale moim zdaniem to za mało, by zachęcić więcej osób do wyboru kolei jako środka transportu, a tym samym promocji zrównoważonego rozwoju
Być może mój przykład przyda się w dyskusji na temat konkurencyjności kolei i ochrony środowiska – kończy czytelnik. Zachęcamy do takiej dyskusji.