Zakończył się III etap rozbudowy oddziału PKP Intercity Remtrak w Idzikowicach. Po zakończeniu wartej 135 mln zł brutto inwestycji idzikowicki zakład staje się wiodącym zapleczem technicznym przewoźnika. Po modernizacji i osiągnięciu maksymalnych mocy przerobowych zatrudnienie znajdzie w nim do 400 nowych pracowników – podaje przewoźnik.
Umowa na trzeci etap rozbudowy oddziału PKP Intercity Remtrak w Idzikowicach
została podpisana we wrześniu 2019 r. Warte 135 mln zł brutto zadanie inwestycyjne zrealizowało konsorcjum firm, w którym liderem jest Przedsiębiorstwo Agat, a partnerem Hochtief Polska. Głównym celem inwestycji było podniesienie efektywności i jakości napraw taboru kolejowego oraz rozszerzenie zakresu usług świadczonych dla PKP Intercity. Rozbudowa zakładu to także wymierna korzyść dla lokalnej społeczności i regionalnego rynku pracy. Docelowo pracę w oddziale na terenie Idzikowic znajdzie bowiem do 400 nowych pracowników, co przełoży się łącznie na blisko 800 miejsc pracy – podaje przewoźnik.
Duży zakres rozbudowy
Trzeci etap rozbudowy oddziału objął m.in. budowę dwóch hal naprawczych w ramach jednego kompleksu. Będą w nich realizowane naprawy zestawów kołowych, wózków wagonowych i lokomotywowych, wagonów pasażerskich poziomu P5 oraz lokomotyw elektrycznych poziomu P4. Nowe hale wyposażone są w szereg specjalistycznych stanowisk. Zamontowano m.in. zapadnię do wywiązywania pojedynczych wózków, zespół urządzeń do pomiaru, kwalifikacji i regeneracji osi zestawów kołowych, tarcz hamulcowych i profili kół oraz linię do wymiany obręczy a także samych kół. Możliwa będzie również kompleksowa produkcja nowych zestawów kołowych z dostarczonych nieobrobionych komponentów. . Do naprawy wózków jezdnych (układu biegowego) będą służyły stanowiska tworzące ciąg technologiczny w zakresie poziomu utrzymania P3 – P5, czyli od demontażu, poprzez mycie, pomiary i weryfikację, po kompletację, regulację i test próby nacisków pod prasą.
Zadanie inwestycyjne objęło również budowę budynku warsztatowo-socjalno-administracyjno-diagnostycznego, w którym znajdują się doskonale wyposażone warsztaty, a także budowę akumulatorowni, portierni, magazynów na podzespoły, części, materiały, gazy techniczne, oleje i smary. Przebudowana i rozbudowana została również zewnętrzna i wewnętrzna infrastruktura techniczna oraz istniejący układ torowy.
Oddział w Idzikowicach
ma za sobą już dwa etapy rozbudowy, zakończone odpowiednio w 2017 i 2018 roku. Wówczas zakład powiększył się o nową halę naprawczą wyposażoną w wiele specjalistycznych stanowisk naprawczych. Pozwoliło to m.in. usprawnić proces naprawczy wagonów, zwiększyło efektywność i liczbę realizowanych napraw.
Zmodernizowany oddział w Idzikowicach pozwoli znacząco zwiększyć liczbę i zakres prac wykonywanych dla PKP Intercity. Umożliwi wykonywanie i zapewnienie przewoźnikowi 70% napraw okresowych 5. poziomie utrzymania, 100% całkowitej liczby napraw na 4. poziomie utrzymania i 64% napraw na 3. poziomie utrzymania wszystkich typów wagonów, 100% napraw zestawów kołowych oraz 60% napraw na 4. poziomie utrzymania lokomotyw elektrycznych – podaje PKP IC. Efektem będzie większe uniezależnianie się spółki od podmiotów zewnętrznych, szczególnie w przypadku naprawy zestawów kołowych. Pozwoli to na szybkie, elastyczne, a także efektywne kosztowo reakcje na bieżące potrzeby taborowe. Przełoży się to bezpośrednio na sprawną obsługę pasażerów. Efektem rozbudowy będzie także redukcja kosztów napraw wagonów i lokomotyw poprzez wykonywanie większości napraw podzespołów we własnym zakresie.
Rośnie liczba realizowanych napraw
PKP Intercity Remtrak wchodzi w skład Grupy Kapitałowej PKP Intercity. Systematycznie rośnie liczba zleceń, które Remtrak wykonuje dla narodowego przewoźnika. Jeszcze w 2016 roku było ich 366, a w 2020 roku spółka zrealizowała 817 zleceń. Ostatnie lata charakteryzują się również dużą dynamiką wzrostu zatrudnienia, co jest bezpośrednim efektem rozpoczętego w 2016 roku procesu modernizacji. Pomiędzy 2014, a 2020 rokiem Spółka PKP Intercity Remtrak zwiększyła zatrudnienie ponad dwukrotnie. Przeciętnie w 2014 roku Spółka zatrudniała 301 pracowników, podczas gdy w 2020 roku było to 659 pracowników. Zakład w Idzikowicach jest bardzo ważnym ośrodkiem zatrudnienia dla regionu. Jeszcze w 2014 roku pracowało w nim 125 osób, podczas gdy na koniec 2020 roku było to już 347 pracowników. PKP Intercity Remtrak notuje rosnące zyski od roku 2016, podczas gdy lata 2014 i 2015 przyniosły regularne straty finansowe, uniemożliwiające rozwój. Ubiegły rok spółka zamknęła z 12,68 mln zł netto zysku – czytamy.
W związku z zakończeniem rozbudowy zakładu w Idzikowicach
właśnie do tej lokalizacji przeniesiona została siedziba PKP Intercity Remtrak. Spółka posiada zakłady również w Warszawie, a także od grudnia 2019 roku spółka
wykonuje naprawy taboru dzierżawiąc majątek w Opolu. W 2019 roku spółka objęła patronatem techniczne szkoły ponadgimnazjalne w Opocznie oraz Drzewicy i udziela im wsparcia zarówno w zakresie dydaktycznym, jak i finansowym.
Zakończeniu III etapu rozbudowy towarzyszyła wizyta premiera Mateusza Morawickiego, który stwierdził, że jeszcze niedawno zakład przynosił straty i był przeznaczony do likwidacji, a obecnie zakończył się trzeci etap rozbudowy i oddział zatrudnia nowych ludzi. – Remtrak jest ogniwem Polskiego Ładu, a Polski Ład wzmocni potencjał transportowy i będzie służył pasażerom – mówił premier Morawiecki.
W wizycie uczestniczył także m.in. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. – W najbliższym czasie będziemy mocno walczyć o powrót pasażerów do pociągów, chcąc aby stały się one środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej części społeczeństwa. Dlatego bezpieczna kolej jest jednym z naszych głównych celów. Wysokie bezpieczeństwo podróży pociągami zaczyna się w miejscach takich jak właśnie zakład PKP Intercity Remtrak w Idzikowicach, gdzie za pomocą najlepszego sprzętu diagnostycznego i specjalistycznego zapewniany jest właściwy stan techniczny taboru. To ważne, że działania w tym obszarze stanowią istotną część strategii rozwoju PKP Intercity – podkreślał Andrzej Adamczyk.