PKP Intercity podsumowało dziś współpracę z Pesą Bydgoszcz. Narodowy przewoźnik podpisał już z polskim producentem umowy o łącznej wartości 2,91 mld złotych.
Jak podanie komunikat prasowy, PKP Intercity konsekwentnie realizuje strategię inwestycyjną, zgodnie z którą do 2030 roku wszystkie składy w parku taborowym przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. By zrealizować ten cel, spółka podpisała już kilkanaście umów o łącznej wartości 7 miliardów złotych. 2,91 mld zł z tej kwoty to kontrakty, jakie PKP Intercity podpisało z zakładem Pesa.
W siedzibie bydgoskiego producenta odbyła się dziś wizyta studyjna, w której udział wzięli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Maciej Małecki oraz Wiceprezes Zarządu PKP Intercity, Tomasz Gontarz. Narodowy przewoźnik podpisał w ostatnim czasie wiele umów z bydgoską Pesą. Pod koniec października ubiegłego roku PKP Intercity zawarło
kontrakt na zakup 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika, a wartość zamówienia wynosi 554,6 mln zł brutto.
Również w 2022 roku, podczas Targów Innotrans, spółki podpisały warty 376 mln zł brutto kontrakt na naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5)
59 wagonów serii 152A i 154A.
– Muszę przyznać, że bardzo cieszą mnie tego typu spotkania z producentami taboru. Pozwalają na lepsze zrozumienie wzajemnych oczekiwań. Nasza współpraca z Pesą jest coraz lepsza. W ostatnim czasie podpisaliśmy z bydgoskim producentem blisko dziesięć umów i mamy nadzieję, że dalsza współpraca będzie się rozwijać. Staramy się realizować kontrakty na nowy tabor z producentami polskimi lub takimi, którzy realizują produkcję w naszym kraju, by inwestowane przez nas środki pracowały dla naszej gospodarki – podkreślił Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity cytowany w komunikacie.
Przykładem współpracy pomiędzy jest 14 zmodernizowanych ED74 w zakładach producenta w Mińsku Mazowieckim, których
odbiór odbył się w maju bieżącego roku. W unowocześnionych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. To jednak nie wszystkie udogodnienia, jakie czekają na pasażerów w pociągach ED74. W każdym składzie zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego, a pojazdy są również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce jest miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co odczuwalnie poprawia komfort podróży – informuje PKP Intercity.
– Nasze zakłady to doskonała ilustracja tego, co można zbudować wytrwałością i ambitną wizją. Dzisiaj Pesa to ważny europejski producent taboru z odważnymi planami na dalszy rozwój. Cieszymy się, że możemy realizować kontrakty dla narodowego przewoźnika. Coraz lepiej się rozumiemy i nasza współpraca się rozwija. Ostatnio oddaliśmy zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne ED74 przystosowując je w pełni do ruchu dalekobieżnego. Pracujemy już nad kolejnymi zamówieniami i mamy nadzieję, że to nie koniec – dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes Pesy.
Zakład Pesy w Mińsku Mazowieckim przeprowadzi także kompleksowe przeglądy lokomotyw EP09, które prowadzą pociągi PKP Intercity z prędkością 160 km/h. Podpisana w sierpniu 2022 roku umowa zakłada wykonanie napraw okresowych P4 15 sztuk lokomotyw elektrycznych serii EP09 (zamówienie podstawowe), z opcją napraw okresowych P4 do 7 kolejnych sztuk lokomotyw. Do tej pory zakończyły się przeglądy dwóch lokomotyw. Kolejne będą sukcesywnie oddawane do eksploatacji, a ostatnia lokomotywa wyjedzie z mińskiego zakładu na początku 2025 roku.
Kolejną udaną inwestycją był odbiór 125 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą na piątym poziomie utrzymania. PESA zakończyła modernizację 6 miesięcy przed wyznaczonym terminem realizacji - podsumowuje przewoźnik.