Narodowy przewoźnik i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały dziś list intencyjny o wspólnej realizacji projektów w ramach ogłoszonego ponad rok temu rządowego programu Luxtorpeda 2.0.
Przewoźnik podkreśla, że inwestycje będą prowadzone w ramach
wartej 7 mld złotych strategii taborowej, którą zaktualizowano w ubiegłym roku. Luxtorpeda 2.0, będąca częścią tzw. Planu Morawieckiego,
od miesięcy czeka na realizację.
Dzisiejsza konferencja dotyczyła wykorzystania tzw. Partnerstwa Innowacyjnego. Pierwsze informacje na ten temat
opublikował w zeszłym roku „Rynek Kolejowy”. Jak potwierdzono dzisiaj, planowane jest opracowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej, ezetów oraz składu push-pull (więcej szczegółów
opisywaliśmy w tym miejscu). Cały ten tabor ma umożliwiać jazdę z prędkością 160-250 km/h. Po raz pierwszy padła dziś kwota na realizację innowacyjnych zakupów – 3,7 mld złotych.
List intencyjny podpisali prezes PKP Intercity Marek Chraniuk i Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski.
- Nie mamy ambicji żeby ni stąd ni zowąd stworzyć tabor na 330 km/h. - Trzeba najpierw opracować tabor na 230 km/h, żeby polscy producenci mogli rozwinąć kompetencje i sprostać wymaganiom technicznym. Proces musi być stopniowy i temu służą te działania - mówił podczas dyskusji wprowadzającej do podpisania umowy wiceminister Andrzej Bittel.
Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński podkreślał, że w przeciwieństwie np. do Dartów, nowy tabor przejdzie okres eksploatacji nadzorowanej przez co najmniej rok, co pozwoli wyeliminować tzw. choroby wieku dziecięcego. Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk podkreślał z kolei, że wykorzystanie partnerstwa innowacyjnego to sposób na przygotowanie się przewoźnika do wejścia konkurencji na polskie tory, które ma nastąpić w 2020 roku w związku z wejściem w życie IV Pakietu Kolejowego.