Trakcji PRKiI udało się zakończyć prace niezbędne do uruchomienia sezonowych pociągów ze Słupska do Ustki. Dzięki temu pociągi Przewozów Regionalnych, PKP Intercity i Kolei Mazowieckich mogą dowieźć turystów do kurortu.
Trakcja PRKiI, zgodnie z założeniami, zrealizowała etap prac na odcinku Słupsk – Ustka w zakresie umożliwiającym prowadzenie ruchu kolejowego. W tym sezonie letnim pasażerowie korzystają już ze zmodernizowanych peronów na stacji Ustka, która zyskała nowy układ geometryczny złożony z trzech torów.
– Dodatkowo na stacji, niejednokrotnie zalewanej w przeszłości przez znajdującą się w pobliżu rzekę Słupię, wybudowano nowy układ odwodnienia z zastosowaniem filtracyjnych warstw ochronnych torowiska. Sieć trakcyjna została wymieniona i wyregulowana, a na stacji Ustka wybudowana od podstaw zgodnie z nowym układem torów – powiedział Robert Kuczyńskim, dyrektor ds. zasobów ludzkich i komunikacji w Trakcji PRKiI.
Na razie 80 km/h
Na razie odcinek Słupsk – Ustka będzie eksploatowany z prędkością rozkładową 80 km/h. To założenia tymczasowe, zgodne z zaleceniami Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, która zaleca, by dla linii otwartej po długotrwałym zamknięciu ograniczono także prędkość do 60 km/h w obrębie przejazdów kolejowo-drogowych.
– W późniejszym okresie prędkość pociągów będzie stopniowo zwiększana i docelowo osiągnie na szlaku 100 km/h. Kolejny etap prac wykończeniowych i estetyzacyjnych zostanie zrealizowany do końca obowiązywania umowy – dodaje Kuczyński. Do wykonania zostaje m.in. przebudowa przystanku Charnowo, budowany będzie też przystanek Ustka Uroczysko, gdzie w przyszłości skończą bieg pociągi.
PKP Intercity jeździ "na dwie lokomotywy"
Do tego czasu bowiem prowadzenie ruchu na linii jest utrudnione, choć nie dotyczy to Przewozów Regionalnych i Kolei Mazowieckich, które dysponując ezt i składami push-pull, nie muszą martwić się o oblot składu w Ustce. PKP Intercity stosuje zaś niestandardowy sposób prowadzenia pociągów. W Słupsku do pociągów jadących do Ustki na koniec składu podpinana jest druga lokomotywa, która prowadzi wagony z powrotem z Ustki do Słupska.
[aktualizacja]Wbrew informacjom podanym przez PKP Intercity, okazuje się, że lokomotywy elektryczne prowadzące pociągi dalekobieżne do Ustki, mają na tej stacji możliwość oblotu składów i nie jest konieczne podpinanie dwóch lokomotyw: na końcu i początku pociągów. – Nasze ekipy pracowały bardzo intensywnie, aby pociągi dojeżdżały do Ustki i wracały do Słupska w sposób normalny. Nie ma konieczności podczepiania drugiej lokomotywy na końcu pociągów PKP Intercity, ponieważ w Ustce normalnie działają zwrotnice – powiedział Robert Kuczyński.
Wciąż trwa modernizacja południowego odcinka linii 405 od Słupska do Miasta. Choć pociągi pasażerskie po dwuletniej przerwie miały tu ruszyć od 9 czerwca, prawdopodobny termin ich uruchomienia
to początek lipca. Więcej na temat obecnej sytuacji wykonawcy
można przeczytać tutaj.
Orkiestra Dęta powitała pasażerów Pociągu Słonecznego
W piątek, 21 czerwca, Ustecka Orkiestra Dęta powitała pasażerów Pociągu Słonecznego na stacji Ustka. W krótkiej konferencji prasowej udział wzięli: Starosta Słupski Paweł Lisowski, wicestarosta Rafał Konon, zastępca burmistrza Ustki Bartosz Gwóźdź – Sproketowski oraz członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda. W swój pierwszy w tym roku kurs „Słoneczny” ruszył 20 czerwca, a w ostatni pojedzie - 1 września. Start „Słonecznego” ze stacji Warszawa Zachodnia zaplanowany jest na godz. 6.15. Do Gdańska „Słoneczny” dociera o godz. 9.44, a do Ustki o godz. 12.08. Podróż z Warszawy Wschodniej do Ustki trwa 5 i pół godziny. Z powrotem „Słoneczny” wyjedzie z Ustki o godz. 14.24, a z Gdańska o godz. 16.48. Do Warszawy Zachodniej dojedzie o godz. 20.14. Pociąg będzie kursować codziennie, a w podróż nim można za darmo zabrać czworonoga i rower. Będzie zestawiony z nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów piętrowych – czytamy na stronie Kolei Mazowieckich.