Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity do 2030 roku chce wydać 27 miliardów złotych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
05-01-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity do 2030 roku chce wydać 27 miliardów złotych
Fot. Romuald Stolnicki
Zamiast 19 miliardów złotych PKP Intercity chce do 2030 roku wydać 27 miliardów. Pieniądze te mają być przeznaczone głównie na zakup i modernizację taboru. Mniejsze środki zostaną przeznaczone m.in. na nowy system sprzedaży i wyposażenie stacji postojowych, nawet w niewielkich miejscowościach.

– Rząd PiS za cel strategiczny postawił sobie wzmocnienie transportu kolejowego. Zarządcy polskich spółek kolejowych – szczególnie PKP Intercity – dają przykład na to, że można się rozwijać – powiedział podczas konferencji prasowej Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Dodał, że w ramach IV pakietu kolejowego PKP Intercity planuje walczyć o komercyjnego klienta nawet za granicą, przyznał, że na jakość przewozów wciąż wpływają remonty, ale „tak jak przy remoncie domu, mieszkania czy ulicy, problemy miną”.

– Będziemy mieli kolej na takim poziomie jak polskie autostrady czy drogi ekspresowe, których już w Europie nam zazdroszczą. W Europie będzie się też mówić: będziemy chcieli mieć taki tabor jak polscy kolejarze – powiedział, wspominając przy okazji o „błędach poprzedników z koalicji PO-PSL” z lat 2012, 2014 czy 2015 (wówczas na torach pojawiło się 60 nowoczesnych zespołów trakcyjnych), którzy, jak twierdzi Andrzej Adamczyk, „chcieli sprywatyzować PKP Intercity”. Błędem nazwał też prywatyzację PKP Energetyki. – Jej sprzedaż miała zmienić oblicze polskiej kolei pod względem zapewnienia bezpieczeństwa energatycznego. I co? Widzimy jak jest? – dodał minister nie odnosząc się do szczegółów.

Większość z 27 miliardów pochłonie tabor

W ramach zwiększonych nakładów na inwestycje spółka przeznaczy do 2030 roku 24,5 mld zł na unowocześnienie floty, a na stacje postojowe – 2,6 mld zł. Bardzo ciekawy jest ten drugi element. Stacje, zapewne niewielkie, mogące poradzić sobie z odfekalnianiem pociągów i zapewnieniem w nich czystości mają się bowiem pojawić nawet w tak małych miejscowościach jak Łupków czy Ustka.

W ramach inwestycji taborowych PKP Intercity planuje do 2030 roku

• zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych (o szczegółach tej inwestycji napiszemy wkrótce)
• zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT);
• zakup 162 i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych;
• zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów; (część zadań objętych jest już przetargami)
• zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi;
• zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o Vmax 160/120 km/h; (przetarg w tym zakresie właśnie ogłoszono)
• zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;
• modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej (tu, ponownie, oczekuje się już na dostawę pojazdów)

W 2030 roku PKP Intercity ma dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11% więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47% więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18% więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak). Inwestycje mają zapewnić skok jakościowy w spółce, o czym zapewniał prezes PKP SA, Krzysztof Mamiński.

– Ostatnie 6 lat jest dobrym okresem na kolei, a perspektywy, można powiedzieć, że świetlane. Będziemy oglądać pociągi, takie jak na zachodzie. Już teraz polska kolej jest liderem, podglądają nas, jesteśmy dobrym brenchmarkiem dobrej roboty kolei dla Europy i Świata. Pieniądze, które państwo przeznacza na kolej, oszałamiają wszystkich, ale ta firma potrafi je wydawać – mówił odważnie Krzysztof Mamiński, pełniący jednocześnie funkcję przewodniczący rady nadzorczej PKP Intercity. Wtórował mu Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

– Pamiętam, jak w 1992 roku podróżowałem na zachodzie koleją z prędkością 230 kilometrów na godzinę. Teraz, okazuje się, że przeganiamy zachód – powiedział szef przewoźnika, choć na osiągnięcie takich prędkości w Polsce będziemy musieli poczekać jeszcze przynajmniej kilkanaście miesięcy.

Trzy kategorie i prędkości do 250 km/h

Docelowo PKP Intercity planuje oferować pasażerom podróże w ramach trzech kategorii: ekonomicznej, średniej oraz wysokiej. Pociągi kategorii wysokiej zapewnią połączenia między największymi miastami (wydłużane sezonowo do popularnych miejscowości turystycznych) i z najkrótszym czasem przejazdu (szybszym od samochodu i konkurencyjnym wobec samolotu). Połączenia będą obsługiwane elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, mogącymi jeździć z prędkością maksymalną 250 km/h (o ile taką prędkość, na razie na CMK, wdroży zarządca torów - PKP PLK).

Pociągi "kategorii średniej" połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Ta kategoria będzie obsługiwana przez klasyczne składy wagonowe o maksymalnej prędkości 200 km/h. Pociągami kategorii ekonomicznej będzie można podróżować pomiędzy głównymi aglomeracjami z zatrzymaniami w mniejszych miastach i miejscowościach. W tej kategorii pasażerowie będą mogli korzystać z elektrycznych zespołów trakcyjnych, hybrydowych zespołów trakcyjnych, składów typu push-pull oraz klasycznych składów wagonowych, które będą jeździć z maksymalną prędkością 200 km/h.

PKP Intercity szacuje, że w 2030 roku PKP Intercity będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie i przewiezie ponad 88 mln pasażerów.

Prosty i szybki zakup biletów

W osiągnięciu takiej liczby podróżnych pomoże systematyczne upraszczanie zakupu biletów. W ciągu kilku najbliższych lat PKP Intercity planuje m.in. wprowadzić nowoczesny system sprzedaży biletów, uruchomić program lojalnościowy, wprowadzić nowoczesną aplikację mobilną, a także dalej rozwijać zdalne kanały sprzedaży. Planowanie podróży będzie coraz łatwiejsze również dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się. Do ich potrzeb zostaną dostosowane biletomaty, system sprzedaży e-IC oraz aplikacja mobilna. Dodatkowo wdrożona zostanie statyczna i dynamiczna informacja pasażerska.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5