Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity: Darty i Gamy muszą jeździć więcej. Co z hybrydami?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
18-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity: Darty i Gamy muszą jeździć więcej. Co z hybrydami?
Fot. M. SzymajdaED161 na bocznicy PKP Intercity na warszawskim Grochowie
PKP Intercity chce, aby wzrosła nie tylko sprawność problematycznych spalinowych lokomotyw Gama, ale także dostępność zespołów trakcyjnych Dart. Nowy zarząd spółki zapowiada, że nie dopuści, aby zespoły trakcyjne latami oczekiwały na naprawę, jak było do tej pory. – Tabor kolejowy jest bardzo drogi. Nie może stać, musi jeździć, bo do tego został kupiony – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

– Jesteśmy z Pesą w kontakcie w związku z niską dostępnością lokomotyw Gama. Pesa twierdzi, że zidentyfikowała problemy ze swoimi spalinowymi lokomotywami i niezawodność ma mocno pójść w górę. PKP Intercity zdecydowało się przenieść bieżące ich utrzymanie tylko do dwóch ośrodków w Lublinie i Białymstoku. Chodzi o to, żeby spalinowymi Gamami zajmowali się na co dzień Ci sami ludzie. Ma to kluczowe znaczenie dla obniżenia ich awaryjności. Oczywiście, pierwsze skrzypce gra tu Pesa, która w kontrakcie ma utrzymanie SU160.

Dwutrakcyjne Gamy z Pesy pod znakiem zapytania.

– Wielki znak zapytania wisi nad dwutrakcyjnymi lokomotywami Gama. Projekt jest już bardzo opóźniony. Wiemy już, że nie będzie ich w ruchu w 2025 roku. Prowadzimy wewnętrzną dyskusję na temat tego, co dalej robić z tym zakupem – powiedział Janusz Malinowski, prezes Intercity.

16 spalinowo-elektrycznych Gam nowej generacji PKP Intercity kupiło w październiku 2022. Pierwsze egzemplarze miały być gotowe na wiosnę 2025, a dostawę wszystkich zaplanowano na niezwykle długi, czteroletni okres od podpisania umowy. Dostawy miała poprzedzić eksploatacja nadzorowana pojazdów. Dotąd się jednak nie rozpoczęła.

"Pesa potrafi budować niezawodne pojazdy"

– To nie jest tak, że Pesa produkuje awaryjne pojazdy. Wiemy, że Elfy 2 w Kolejach Dolnośląskich pokonują nawet 750 kilometrów dobowo, a pierwszy ezet Pesy przejechał tam bez problemów 260 tysięcy kilometrów w rok. Oczekujemy więc, że tabor zamówiony przez PKP Intercity w Bydgoszczy także będzie odznaczać się bardzo wysoką sprawnością – dodał Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

– Uważam, że zwłaszcza dalekobieżne Darty powinny mieć większe dobowe przebiegi. Należy poprawić ich dostępność, tymczasem do tej pory polityka była taka, że składy były odstawiane nawet na kilkanaście miesięcy bądź kilka lat i nikt się specjalnie tym nie przejmował. Mam nadzieję, że dostępność pojazdów z Pesy w PKP Intercity będzie taka, jak w Kolejach Dolnośląskich czy w Kolejach Wielkopolskich – dodał Malepszak.

Sądowy spór o Darty trzeba zakończyć

W sprawie Dartów od 9 lat (sic!) toczy się spór sądowy pomiędzy producentem a odbiorcą. Dotyczy on opóźnionej dostawy ED160. Dawniej, nieoficjalnie, mówiło się o możliwości dostawy jeszcze jednego Darta w ramach rekompensaty. Obecnie takiej rozmowy już nie ma.

– Prowadzenie przez tyle lat sporu sądowego nie ma najmniejszego sensu. Spór chcemy jak najszybciej zakończyć. Ustaliliśmy z Pesą kamienie milowe – dodał prezes Malinowski. Czy Darty, podobnie jak Flirty, będą mogły wozić pasażerów stojących?

– Nie przewidujemy takiej zmiany. Wydaje się, że aby to robić, trzeba by, na przykład w ramach napraw P5, zmienić konstrukcję pojazdów – dodał.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malinowski: Piętrowe ezety powtórzą sukces Pendolino

Biznes

Malinowski: Piętrowe ezety powtórzą sukces Pendolino

Michał Szymajda 14 listopada 2024

PKP Intercity zwiększy zysk i rentowność

Biznes

PKP Intercity zwiększy zysk i rentowność

Roman Czubiński 14 listopada 2024

Maszyniści PKP Intercity pod okiem kamer

Tabor i technika

Maszyniści PKP Intercity pod okiem kamer

Kasper Fiszer 16 listopada 2024

PKP Intercity: do połowy listopada 68 mln pasażerów

Pasażer

PKP Intercity: do połowy listopada 68 mln pasażerów

PKP Intercity, oprac. DS 12 listopada 2024

Lepszy rating dla PKP Intercity. "To dowód na zaufanie dla naszej strategii"

Prawo i polityka

Zobacz również:

Malinowski: Piętrowe ezety powtórzą sukces Pendolino

Biznes

Malinowski: Piętrowe ezety powtórzą sukces Pendolino

Michał Szymajda 14 listopada 2024

PKP Intercity zwiększy zysk i rentowność

Biznes

PKP Intercity zwiększy zysk i rentowność

Roman Czubiński 14 listopada 2024

Maszyniści PKP Intercity pod okiem kamer

Tabor i technika

Maszyniści PKP Intercity pod okiem kamer

Kasper Fiszer 16 listopada 2024

PKP Intercity: do połowy listopada 68 mln pasażerów

Pasażer

PKP Intercity: do połowy listopada 68 mln pasażerów

PKP Intercity, oprac. DS 12 listopada 2024

Lepszy rating dla PKP Intercity. "To dowód na zaufanie dla naszej strategii"

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5