PKP Intercity złożyło w UTK szereg wniosków dotyczących uruchamiania komercyjnych połączeń ekspresowych. Zupełnie nową jakość mieliby otrzymać pasażerowie pociągów Warszawa – Berlin.
14 wniosków złożonych przez PKP Intercity dotyczy tras pociągów ekspresowych, głównie krajowych. W jednym przypadku wniosek dotyczy relacji międzynarodowej. Chodzi o połączenie Berlin – Rzepin (wniosek do UTK może dotyczyć wyłącznie relacji krajowej, niemiecką częścią trasy zajmie się partner polskiej spółki - Deutsche Bahn Fernverkehr) i dalej do Frankfurtu nad Odrą i Berlina. PKP IC składa wniosek o uruchomienie komercyjnych pociągów od grudnia 2023 roku. Zmian jest mnóstwo.
Siedem ekspresów do Berlina
Pierwszą i najważniejszą zmianą jest projekt uruchamiania z Warszawy do Berlina aż siedmiu bezpośrednich całorocznych pociągów. Do niedawna jeździło ich cztery, od kilku miesięcy na trasie pojawił się piąty pociąg w kategorii IC – Berolinum. Dodanie trzech pociągów jest na tej trasie prawdziwą rewolucją, ale nie należy się temu dziwić – zainteresowanie pociągami do i z Berlina rośnie, pomimo tragicznej punktualności tych składów (ten temat szeroko opisaliśmy w tekście
„Jedziesz pociągiem do Berlina? Opóźnienie masz w gratisie”) Nawet w tygodniu zdarzają się połączenia, w których brakuje miejsc siedzących, zwłaszcza, że pociągi łączą także Poznań z Warszawą.
Co więcej, pociągi miałyby odjeżdżać w takcie, czyli w kolejnych godzinach z równymi końcówkami minutowymi. Odjazdy z Warszawy Wschodniej zaplanowano więc na: 4:59, 6:59, 8:59, 10:59, 12:59, 14:59 i 16:59. Z kolei o 18:59, 19:59 i 20:59 odjeżdżałyby jeszcze pociągi EIC tylko do Poznania Głównego (odjazdy z Warszawy Centralnej zaplanowano 9 minut później). Z Poznania zaplanowano odjazdy na 4:31, 5:31, 6:31 (relacja Poznań – Warszawa) i 8:31, 10:31, 12:31, 14:31, 16:31, 18:31 i 20:31 (relacje z Berlina).
Do Berlina w 5 godzin i 8 minut. TeoretycznieCzas przejazdu odcinka Poznań Główny – Warszawa Centralna określono na 2 godziny i 21 minut, PKP Intercity zakłada więc, że wlekąca się latami modernizacja magistrali E20 zakończy się definitywnie w grudniu 2023 roku i że pozwoli to na uzyskanie kilkuminutowego zysku czasowego w stosunku do rozkładu jazdy z 2015 roku. Wszystkie pociągi EIC zaplanowane we wniosku do Urzędu Transportu Kolejowego mają zatrzymać się w drodze do Poznania w Kutnie i Koninie. Biorąc pod uwagę, że czas przejazdu odcinka Rzepin – Berlin to 1 godzina i 24 minuty, a czas przejazdu dystansu Warszawa Centralna – Rzepin to 3 godziny i 44, do Berlina pociągi docierałyby po 5 godzinach i 8 minutach.
Oczywiście, to wyliczenia modelowe, a rzeczywistość pokazuje, że spółce notorycznie brakuje lokomotyw wielosystemowych, a niespodzianki ze strony PKP PLK są na porządku dziennym. Nie należy się więc przywiązywać ani do taktu, ani do wyliczonego przez nas czasu przejazdu.
Co z pociągiem nocnym?We wnioskach nie ma, bardzo potrzebnego, nocnego pociągu między Warszawą a Berlinem. Taki jest planowany w kategorii IC (a więc dotowanej, nie komercyjnej), choć jego przyszłość, wobec braku lokomotyw i wagonów, jest mglista. W przyszłości ma też wrócić dzienny pociąg Trójmiasto – Słupsk – Koszalin – Szczecin – Berlin,
o czym piszemy tutaj. Plan uruchomienia pociągów nocnych Warszawa - Berlin - Bruksela/Amsterdam
mają też prywatni operatorzy.