Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity chce kupić 46 szybkich pociągów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
23-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity chce kupić 46 szybkich pociągów
Fot. Marceli Raś, SM42.pl
PKP Intercity zapowiada, że przetarg na nowe szybkie pociągi ma objąć łącznie 46 pojazdów, do prędkości do 320 km/h. Przewoźnik podał również, że pierwszy dwutrakcyjny Impuls trafi do niego w grudniu 2026 roku.

Podczas dzisiejszej, 23 stycznia, Komisji Infrastruktury zarząd PKP Intercity przekazał najnowsze informacje dotyczące planów taborowych spółki. Wspomniano o podpisanych umowach na zakup 300 nowych wagonów z FPS H. Cegielski - pierwsze wagony z tego zamówienia mają dotrzeć do zamawiającego w przyszłym roku, nowych lokomotywach z Newagu czy 35 dwusystemowych pojazdach spalinowo-elektrycznych, również produkowanych przez Newag.

Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity przekazał, że pierwszy dwutrakcyjny Impuls pojawi się u przewoźnika w grudniu 2026 roku. Pojazdy mają trafić do obsługi Gorzowa Wielkopolskiego, czy też kursować przez środek Pomorza, w obszarze wykluczonym komunikacyjnie.

42 piętrusy = 20 mln pasażerów więcej w skali roku

Na komisji przypomniano również o trwającym przetargu na 42 lub nawet 72 piętrowe zespoły trakcyjne, które znacznie wzmocnią podaż miejsc w pociągach przewoźnika. – Tylko zakup 40 pojazdów z zamówienia podstawowego pozwoli nam obsłużyć następne 20 mln pasażerów w skali roku – mówił wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak.

Zdaniem wiceministra oraz zarządu PKP Intercity zakupy taborowe dla spółki muszą po prostu przyspieszyć, bowiem zwłaszcza w wakacje obecny park taborowy nie zaspokaja potrzeb przewozowych, a podróżni często podróżują w przepełnionych składach, z maksymalnym obłożeniem 160 czy 170% pojemności danego składu. To przykłady z wakacji.

– Nie chodzi o to, żeby upychać pasażerów, ale żeby w miarę możliwości każdy miał miejsce siedzące. Oczywiście nie unikniemy sytuacji, pojedynczych dni czy weekendów w wakacje, w których popyt dwukrotnie przekracza nasze możliwości, natomiast takich sytuacji nie udźwignie żadna kolej na świecie – dodawał Malepszak.

W przyszłym roku PKP Intercity ma przewieźć ponad 80 mln pasażerów, a w 2030 roku przewoźnik dojdzie już do poziomu 110 mln pasażerów.

Maksymalnie 46 szybkich EZT

Kolejnym tematem był przetarg na nowe, szybkie elektryczne zespoły trakcyjne. Wiceprezes PKP Intercity Adam Wawrzyniak przekazał, że spółka planuje zakup 26 jednostek w ramach zamówienia podstawowego oraz kolejnych 20 pociągów w ramach prawa opcji. Przedstawiciel spółki nie wspomniał o prędkości pojazdów, natomiast na slajdzie prezentacji pokazanej w trakcie Komisji zapisano, że mają mieć one prędkość w przedziale 250-320 km/h.

Wawrzyniak nie wspomniał o tym, kiedy PKP Intercity planuje ogłoszenie przetargu na nowe jednostki, natomiast minister Malepszak zaznaczył, że myśli o tym projekcie w perspektywie 2026 roku, co może oznaczać, że przetarg ruszy w przyszłym roku. Do tej pory najnowsze informacje mówiły o tym, że postępowanie na szybkie pociągi ruszy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu na piętrusy.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Dokąd na ferie z Warmii, Mazur i Podlasia?

Pasażer

PKP Intercity: Dokąd na ferie z Warmii, Mazur i Podlasia?

inf. pras. PKP Intercity 22 stycznia 2025

PAP: Do 2030 r. koniec kategorii TLK

Pasażer

PAP: Do 2030 r. koniec kategorii TLK

Roman Czubiński 21 stycznia 2025

PKP Intercity: Średnia wieku maszynistów to 41 lat

Prawo i polityka

PKP Intercity: Średnia wieku maszynistów to 41 lat

Roman Czubiński 17 stycznia 2025

LokoTrain wynajmie PKP Intercity dwa elektrowozy

Tabor i technika

LokoTrain wynajmie PKP Intercity dwa elektrowozy

Roman Czubiński 15 stycznia 2025

PKP Intercity zapraszają do wyjazdu na ferie pociągami

Pasażer

Zobacz również:

PKP Intercity: Dokąd na ferie z Warmii, Mazur i Podlasia?

Pasażer

PKP Intercity: Dokąd na ferie z Warmii, Mazur i Podlasia?

inf. pras. PKP Intercity 22 stycznia 2025

PAP: Do 2030 r. koniec kategorii TLK

Pasażer

PAP: Do 2030 r. koniec kategorii TLK

Roman Czubiński 21 stycznia 2025

PKP Intercity: Średnia wieku maszynistów to 41 lat

Prawo i polityka

PKP Intercity: Średnia wieku maszynistów to 41 lat

Roman Czubiński 17 stycznia 2025

LokoTrain wynajmie PKP Intercity dwa elektrowozy

Tabor i technika

LokoTrain wynajmie PKP Intercity dwa elektrowozy

Roman Czubiński 15 stycznia 2025

PKP Intercity zapraszają do wyjazdu na ferie pociągami

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5