PKP Intercity chce wcielić w życie pomysł na ratowanie spadających przewozów. Z Władysławowa, Malborka i Rzeszowa autobusy kolejowe rozwiozą turystów do popularnych miejscowości letniskowych.
Przy okazji ogłoszonego właśnie przetargu na komunikację zastępczą na odcinku z Warszawy do Białegostoku, gdzie ma zacząć się długo oczekiwana modernizacja odcinka linii Rail Baltica, PKP Intercity zamawia autobusy komunikacji uzupełniającej. Pojadą na trasach Władysławowo – Karwia – Władysławowo, Kraków/Rzeszów – Ustrzyki Górne – Kraków/Rzeszów oraz Malbork – Krynica Morska – Malbork.
Czekamy na wypowiedzi przewoźnika o projekcie, ale można mieć nadzieję, że zarówno taryfa, jak i rozkład jazdy autobusów będą zintegrowane z pociągiem. Dzięki takiemu rozwiązaniu z połączeń PKP IC może latem skorzystać więcej pasażerów. To cenne w sytuacji, w której przewozy w dalszym ciągu spadają.
Pojadą tam, gdzie nie ma torów
Oczywiście pomysł nie jest niczym nowym. W 2012 roku Interregio Bus wprowadziły Przewozy Regionalne, na trasach Katowice – Ustrzyki Górne, Olsztyn – Mikołajki i Wysoka Kamieńska – Kołobrzeg. Oferta autobusowa samorządowego przewoźnika jest stale rozwijana. Teraz w ślad za nim chce podążyć PKP Intercity. Autobusy do miejscowości turystycznych, w których nie ma stacji PKP będą jeździć od 28 czerwca do 31 sierpnia.
PKP IC określiło dokładnie ilość kursów. Na 15–kilometrowej trasie do Karwi będzie ich 520 (wystarczy jeden autobus). Podróż potrwa pół godziny, z przystankami w Chłapowie, Rozewiu i Jastrzębiej Górze.
Na 350–kilometrowej z Kraków do Ustrzyk Górnych odbędzie się 130 kursów (dwa autobusami). Będą to codzienne połączenia nocne. Czas przejazdu to ponad siedem godzin. Z Malborka do Krynicy Morskiej (62 km) dwa autobusy wykonają w sumie 260 kursów. Czas przejazdu to 75–80 minut, z przystankami w Stegnie, Sztutowie i Kątach Rybackich.
W trzy godziny do Białegostoku
Oddzielnie można traktować komunikację zastępczą z Warszawy do Białegostoku (192 km, 6 autobusów). Miała ona zostać wprowadzona już w marcu, ale modernizacja odcinka Rail Baltica z Warszawy do Tłuszcza opóźniła się m. in. z powodu protestów społecznych. W ostatniej chwili PKP IC i PKP PLK porozumiały się w sprawie rozkładu jazdy i większość pociągów została na trasie.
Od 15 czerwca do 13 grudnia trzeba będzie już jednak zamówić kurs autobusowe (w sumie potrzeba ich 1716). Co ciekawe, przewoźnik nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich, a podróż ma trwać tylko trzy godziny. To może ułatwić PKP Intercity konkurencję z przewoźnikami autobusowymi na tej trasie.
Na oferty przewoźników autobusowych PKP IC czeka krótko –tylko do 20 maja. Wykonawca musi mieć o autobusy pojemności 49+1 miejsc z toaletą, klimatyzacją i nie starsze, niż ośmioletnie. Warto przypomnieć, że i PKP IC uruchamiało już autobusy W 2005 roku wystartowało połączenie z Warszawy do Wilna.