Już w niedzielę 8 lipca 2018 r. zacznie obowiązywać nowy regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt w PKP Intercity. Zmiany dotyczą głównie sprzedaży biletów bez wskazania miejsca w najbardziej obciążonych pasażerami pociągach PKP Intercity. Tłumaczymy o jakie zmiany chodzi.
PKP Intercity wprowadza do regulaminu zapis, że „w przypadku braku wolnych miejsc do siedzenia w danym pociągu (…) bilety na taki przejazd są wydawane bez wskazania miejsca do siedzenia, (…) przy czym sprzedaż takich biletów w kasie biletowej, biletomacie, serwisie e-IC, systemie SkyCash, aplikacji IC Navigator oraz w Bilkom2, może być wstrzymana, o czym PKP Intercity każdorazowo informuje na stronie internetowej”.
Można próbować u konduktora
Równocześnie bilet taki, w razie odmowy sprzedaży w powyższych środkach dystrybucji, wciąż będzie można kupić u konduktora, po wcześniejszym pobraniu „potwierdzenia” w kasie. Ma to swoje dobre strony: pasażer na peronie sam będzie widział, czy chce podróżować w pociągu w warunkach przepełnienia składu, ale może mieć też strony złe: obawiamy się o nałożenie na drużyny konduktorskie zbyt dużej ilości pracy w wypadku długiej kolejki chętnych do zakupu takich biletów, a także sporej ilości przejazdów bezbiletowych.
Ograniczenia tylko w bardzo wyjątkowych sytuacjach
PKP Intercity studzi jednak emocje, jakie rozgorzały wokół planowanych zmian. Możliwość zakupu biletu bez miejscówki będzie blokowana tylko w sytuacjach bardzo dużego zainteresowania przejazdem, które np. zagraża bezpieczeństwu przewozu, bądź w sytuacji braku elementarnego komfortu przejazdu przy zbyt wielkiej ilości chętnych do jazdy. Ograniczenie sprzedaży zostanie wprowadzone zresztą na razie w ramach pilotażu.
– Od 8 lipca PKP Intercity, w ramach pilotażu, będzie mogło skorzystać z rozwiązania częściowej blokady sprzedaży w pociągach, tak aby zapewnić komfortową podróż podczas szczytów przewozowych – tłumaczy Marta Ziemska, z biura prasowego PKP Intercity. Ewentualne ograniczenia nie będą dotyczyć żadnej konkretnej klasy, ani rodzaju czy typu pociągu.
PKP Intercity zachęca do wcześniejszych zakupów
Jak wyjaśnia, od dłuższego czasu przewoźnik zachęca pasażerów do planowania podróży z wyprzedzeniem, tak aby mogli oni kupić bilet z miejscówką gwarantującą miejsce siedzące (oferta Wcześniej-Taniej). Przypomina, że podczas kupowania biletów w kasie pasażer, czy poprzez stronę intercity.pl pasażer jest zawsze informowany, że w danym pociągu nie ma już miejsc siedzących i proponowane są mu alternatywne połączenia.
– Decyzja o wprowadzeniu rozwiązania będzie podejmowana indywidualnie i tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy pociąg jest wzmocniony dodatkowymi wagonami i nie ma możliwości dostawiania kolejnych wagonów, ponieważ tak długi skład nie zmieści się w peronach – wyjaśnia Marta Ziemska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.