W ostatnim czasie PKP Intercity straciły dwie lokomotywy spalinowe SU160 Gama, które brały udział w wypadkach na przejazdach kolejowych. To może skutkować problemami na liniach niezelektryfikowanych, gdzie przewoźnik i tak często sobie nie radzi. Ile spalinowozów używanych obecnie przez przewoźnika jest więc sprawnych?
Opisywaliśmy niedawno
dwa wypadki na przejazdach kolejowych, w których brały udział pociągi PKP Intercity prowadzone przez lokomotywy spalinowe SU160 Gama, produkcji bydgoskiej Pesy. Narodowy przewoźnik dysponuje 10 takimi spalinowozami, które weszły do służby w 2015 roku. Omawiane zdarzenia spowodowały, iż obie lokomotywy musiały zostać odstawione i czekają na naprawę bądź oględziny.
Nie jeżdżą 3 Gamy należące do PKP Intercity
– Lokomotywa SU160-004 jest na terenie zakładów PESA Bydgoszcz gdzie będzie wykonywana jej naprawa. Trwa weryfikacja uszkodzeń i szacowanie kosztów. Natomiast pojazd SU160-006 przejdzie w najbliższych dniach oględziny, które pozwolą na określenie zakresu naprawy – poinformowała nas Marta Ziemska, z biura prasowego PKP Intercity.
Jak mówi nam Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji w firmie Pesa, Maciej Grześkowiak, lokomotywa o numerze 006 i tak miała wkrótce przejść naprawę poziomu P4, tak więc producent połączy obie naprawy, co pozwoli skrócić czas wyłączenia pojazdu. Grześkowiak dodaje też, że w sumie z ruchu wyłączone są trzy SU160 - wszystkie z powodu wypadków. Jak wyjaśnia, zakres zniszczeń przy poprzednich zderzeniach był większy, więc komisja musi najpierw ustalić czy nie doszło np. do naruszenia konstrukcji. A to trwa.
Problemy na Ziemi Lubuskiej, a tabor spalinowy wiekowy
PKP Intercity od dawna ma problemy w realizowaniu połączeń obsługiwanych przez składy wagonowe ciągnięte lokomotywami spalinowymi.
Wielokrotnie pisaliśmy o problemach podróżnych udających się do Gorzowa Wielkopolskiego czy Żagania, którzy z powodu częstych awarii spalinowozów narażeni są na autobusową komunikację zastępczą bądź też zupełne odwołanie połączeń. Dlatego wyłączenie dwóch kolejnych lokomotyw może powodować dalsze utrudnienia w realizowaniu rozkładu jazdy. Warto dodać, że Gamy są najnowszymi zbudowanymi od podstaw spalinowami, jakimi dysponuje PKP Intercity.
Reszta taboru przewoźnika to zmodernizowane wersje lokomotywy SM42, a także lokomotywy
serii 754, które są dzierżawione od kolei czeskich. Statystyki wyglądają całkiem dobrze
W związku z ostatnimi wydarzeniami zapytaliśmy więc przewoźnika o to, ile lokomotyw spalinowych użytkuje, a także ile z nich jest sprawnych. – PKP Intercity dysponuje obecnie 31 lokomotywami, spośród których 7 jest dzierżawionych. Posiadamy 5 lokomotyw serii 754,10 lokomotyw serii SU160 GAMA, 1 lokomotywę GAMA typu 111Db-001, 4 lokomotywy serii SU4220, 10 lokomotyw serii SU4210, 1 lokomotywę serii SU42. Obecnie w eksploatacji jest 27 lokomotyw. Pozostałe brały udział w wypadkach komunikacyjnych z samochodami na przejazdach kolejowych i musiały zostać skierowane na naprawy – przekazała nam Marta Ziemska, z biura prasowego PKP Intercity.
Gama typu 11Db-001 należy formalnie do Pesy, lecz jest aktualnie użytkowana przez PKP Intercity. Przewoźnik stopniowo
odbiera także lokomotywy SU4220, które już wożą pasażerów. PKP Intercity prowadzi właśnie postępowanie dotyczące
zakupu 16 lokomotyw hybrydowych, od
ogłoszenia w styczniu nie posunęło się ono zanadto do przodu.