Za kwotę 143 milionów złotych brutto PKP Informatyka zbuduje dla PKP Intercity zupełnie nowy system sprzedaży biletów i będzie go dla spółki utrzymywać.
22 grudnia w siedzibie PKP Intercity podpisano trzy umowy z PKP Informatyka, które dotyczącą stworzenia zupełnie nowego systemu sprzedaży. W praktyce oznacza to pożegnanie archaicznego systemu Kurs 90, na który w przez dziesiątki lat tworzono nakładki, które umożliwiały sprzedaż przez internet. Pierwszy kontrakt dotyczy budowy zupełnie nowej platformy sprzedaży elektronicznej – eIC 2.0, drugi – budowy centralnego systemu sprzedaży wszystkich biletów spółki i jego integracji m.in. z dyspozyturami. Trzeci dotyczy wieloletniego utrzymania całego złożonego systemu. Wartość wszystkiego, wraz z opcjami, to aż 143 miliony złotych brutto. To największy kontrakt w historii PKP Informatyki.
– Te trzy duże projekty to spore wyzwanie dla spółki. Ostatnie lata współpracy z PKP Intercity i udział w konsultacjach rynkowych, pozwoliło na określenie wymagań i oczekiwań spółki. Dla nas to duża szansa, na rozwój, na wejście w nową technologię. Zdaje sobie sprawę jak dużo kosztowała spółkę decyzja o przejściu na nowy system rezerwacji. To przejście w zupełnie inne środowisko pracy – powiedział prezes PKP Informatyki Tadeusz Turzyński, podkreślając, że nowy system to także wyzwanie w kwestii cyberbezpieczeństwa.
Koniec problemów z istniejącym systemem
– PKP Informatyka zawsze była w awangardzie nowoczesności, teraz chcemy odbudować pozycję lidera w branży kolejowej. Z pokorą będziemy budować te kompetencji, zbudujemy system, który pokaże naszym zachodnim partnerom, że w Polsce nie odstajemy od rozwiązań stosowanych przez innych przewoźników – dodał szef PKP Informatyki.
Turzyński podkreślił, że nie oznacza to zaniechania utrzymania starego systemu, z którego obecnie korzysta IC. W październiku udało się zapewnić dla sprzedaży IC nowe serwery i rozwiązania informatyczne i, co z dumą podkreślał prezes, problemy ze sprzedażą internetową biletów PKP Intercity się skończyły.
Gontarz: To będzie rewolucja
– Poprzednie zarządy próbowały zmienić system sprzedaży, ale dopiero nam udało się doprowadzić do podpisania umowy z PKP Informatyką w tym zakresie. 2 lata temu, gdy wszedłem do zarządu spółki, postawiłem sobie to za cel i jest to dla mnie priorytet – powiedział Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.
– Dziś robimy rewolucję i zastępujemy rozwiązania, które korzeniami tkwią w początkach lat 90-tych. To nie jest proteza, rozwiązanie chwilowe, wymieniamy cały centralny system sprzedaży. Nowe rozwiązania będą w kasach, biletomatach w internecie. Ten moment jest kluczowy, żeby IC zajęło należne miejsce wśród usługodawców transportu publicznego – dodał Gontarz.
Nowy system sprzedaży internetowej ma zacząć działać na początku jesieni 2023 roku. Budowa kompleksowego systemu sprzedaży we wszystkich kanałach potrwa rok dłużej. System ma umożliwić wejście do niego innych operatorów kolejowych i autobusowych. Skończą się problemy z zakupem biletów międzynarodowych przez internet.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.