Zeszłoroczny zysk w wysokości kilkunastu milionów złotych stanowi najlepszy wynik finansowy w całej historii spółki PKP Informatyka. – Restrukturyzacja firmy, rozwój oferty produktów i usług, inwestycje w kompetencje i zmiany w filozofii obsługi klientów były kołami napędowymi PKP Informatyki w 2013 roku – mówi Ewa Jońska, dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji tej spółki.
Spółka PKP Informatyka wykorzystała zeszły rok na zmianę wielu obszarów funkcjonowania firmy. – Przeprowadziliśmy głęboką i przemyślaną restrukturyzację organizacyjną. W PKP Informatyce obowiązywała silosowa struktura organizacyjna, którą tworzyły centrala i trzy ośrodki. Ośrodki posiadały dużą autonomię działania. Rozbudowana struktura została uproszczona i zoptymalizowana poprzez scentralizowanie obszarów administracyjnego, finansowego i logistycznego, funkcjonujących dotychczas w każdym ośrodku – opowiada Ewa Jońska.
W porównaniu do roku 2012, o 17% zmniejszyły się koszty funkcjonowania firmy, m.in. koszty usług telekomunikacyjnych i pocztowych, sprzątania, ochrony. – Dokonaliśmy przeglądu technologii oraz przeprowadziliśmy zmiany w zakresie architektury, produkcji i utrzymania naszych produktów i usług. Bardzo duże zmiany zaszły w obszarze obsługi klienta. Został powołany zespół key account managerów, który odpowiada na ich potrzeby i oczekiwania oraz dba o standardy realizacji zleconych projektów. Przeorganizowaliśmy serwis techniczny. Uruchomiliśmy centralny Service Desk – podstawę dobrej obsługi informatycznej. Wszystkie te zmiany w znaczący sposób poprawiły parametry finansowe spółki. Wypracowaliśmy kilkunastomilionowy zysk. Jest to najlepszy wynik finansowy w całej historii firmy – podsumowuje dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji.
Korzystny zakup KZŁ
Według Jońskiej, Zakup Kolejowych Zakładów Łączności pozwolił PKP Informatyka wykorzystać efekt synergii. – Dzięki powiązaniu naszych firm powstała grupa kapitałowa, która może z powodzeniem konkurować z zagranicznymi dostawcami rozwiązań z zakresu dynamicznej informacji pasażerskiej, systemów sprzedaży biletów czy urządzeń poboru opłat. W ten sposób zaoferowaliśmy rynkowi nowe produkty jak wielokanałowy system sprzedaży biletów, dynamiczne systemy informacji pasażerskiej (urządzenia, systemy, serwis) oraz elementy Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) dla dużych i średnich miast – twierdzi Ewa Jońska.
Klientami PKP Informatyka były w 2013 roku między innymi: PKP Intercity, PKP CARGO, PKP PLK, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, PKP S.A. czy PKS Poznań. Wspólnie z Kolejowymi Zakładami Łączności, jako Grupa PKP Informatyka, wyposażono dworzec autobusowy w Poznaniu w tak ciekawe rozwiązania jak: tablice stanowiskowe z czujnikami zajętości miejsca, systemy służące do identyfikacji autobusów na podstawie tablic rejestracyjnych, automatyczną informację megafonową typu tekst to speech.
Kontrakty poza grupą PKP
– Jesteśmy dumni, że we współpracy z PKP Intercity przyczyniliśmy się do proklienckich rozwiązań. Wspieraliśmy wdrożenie systemu „Po Prostu Bilet”, zamieniając oddzielną miejscówkę i bilet w jeden blankiet i powiązując na stałe zakup biletu w pociągu z rezerwacją miejsca – dodaje Ewa Jońska.
– Za duży sukces uznajemy nasze kontakty z Łódzką Koleją Aglomeracyjną i Kolejami Dolnośląskimi. To właśnie w tych firmach wdrażamy nowy system sprzedaży biletów – urządzenia i oprogramowanie – opowiada dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji.
Rok wyzwań
Co dalej? – Inwestujemy w kompetencje naszych ludzi. Uruchomiliśmy program „HR bliżej Ciebie!”, a w jego ramach m.in. system benefitów pozapłacowych, wprowadziliśmy zmiany w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Zależy nam na współpracy ze środowiskiem akademickim w kreowaniu nowych rozwiązań. Dlatego przystąpiliśmy do grupy „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury”. Grupa działa przy Fundacji Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych, skupiającej instytucje naukowe oraz przedsiębiorstwa sektora transportowego – opowiada Ewa Jońska.
– Wierzymy, że wykorzystaliśmy ostatnie dwanaście miesięcy na istotną zmianę. Odświeżyliśmy markę spółki i pokazujemy nową filozofię w naszych relacjach z klientami, ich obsłudze i zapewnianiu satysfakcji z dostarczanych rozwiązań. W 2014 roku będziemy dalej pracować nad poprawą efektywności i wydajności pracy. Przed nami duże projekty związane z informacją pasażerską oraz centralizacją procesu zakupu biletów. Tworzymy nową jakość dla rynku transportu – twierdzi Ewa Jońska.