– „Wspólny Bilet” to wbrew pozorom niełatwy projekt. Wymagał uzgodnień formalnych na wielu szczeblach, przede wszystkim pomiędzy przewoźnikami kolejowymi – mówi Jakub Prusik, p.o. prezes PKP Informatyka. Spółka zmierza do budowy nowego systemu sprzedaży i rezerwacji biletów w miejsce rozwiązań opartych o Kurs90.
„Rynek Kolejowy”: Jak długo jeszcze będziemy korzystać z rozwiązań opartych o Kurs90? Czy PKP Informatyka jest w stanie dostarczyć kolei nowoczesny system?Jakub Prusik, prezes PKP Informatyka: Z punktu widzenia Pasażera, bo ja osobiście wyznaję zasadę, że Pasażer jest najważniejszy, nie są istotne systemy pracujące pod przysłowiową powierzchnią. Przede wszystkim na chwilę obecną największą zaletą Kursu90 jest jego kompatybilność z systemami naszych zachodnich sąsiadów. PKP Informatyka prowadzi obecnie pogłębione prace analityczne, zmierzające do budowy nowego systemu sprzedaży i rezerwacji biletów, który uwzględniałby wszystkie potrzeby przewoźników związane z procesem zakupu biletu. Po przeprowadzonej przez nas analizie przystąpimy do prac architektonicznych. Odejście od funkcjonujących rozwiązać powinno odbywać się w sposób ewolucyjny, a nie rewolucyjny.
Jakie nowe rozwiązania musiała wdrożyć PKP Informatyka, by uruchomić wspólny bilet?Rozkwit kolei samorządowych i wyłączenie Przewozów Regionalnych z Grupy PKP spowodowały wprowadzenie na rynek różnych taryf. Niezrozumiały dla pasażerów stan trwał ponad 10 lat. Dzięki wsparciu Ministerstwa Infrastruktury – z ministrami Andrzejem Adamczykiem i Andrzejem Bittelem na czele, a przede wszystkim dzięki determinacji prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego, 9 grudnia 2018 r. zastała wprowadzona oferta „Wspólny Bilet”. Podstawą „Wspólnego Biletu” jest jedna taryfa obowiązująca u wszystkich przewoźników kolejowych, którzy wprowadzili tę ofertę. Taryfa ma charakter degresywny, co oznacza, że sposób naliczenia ceny biletu opiera się na prostej zasadzie: „im dalej jedziesz, tym mniej płacisz za kolejne kilometry pokonywanej trasy”. Dzięki temu „Wspólny Bilet” to propozycja szczególnie atrakcyjna dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach oraz wybierających podróże z przesiadkami, realizowane pociągami różnych przewoźników. Warto podkreślić, że „Wspólny Bilet” to nowa, dodatkowa oferta, a pasażerowie w dalszym ciągu mogą korzystać np. z promocji oferowanych przez przewoźników w regionach i na konkretnych trasach. „Wspólny Bilet” to wbrew pozorom niełatwy projekt. Wymagał uzgodnień formalnych na wielu szczeblach, przede wszystkim pomiędzy przewoźnikami kolejowymi. PKP Informatyka zintegrowała systemy sprzedaży biletów przewoźników uczestniczących w projekcie.
Jakie były największe wyzwania związane z uruchomieniem „Wspólnego biletu”? Jak przez ostatnie miesiące wyglądały prace nad tym rozwiązaniem?W PKP Informatyka nad projektem pracował zespół kilkudziesięciu osób. Równolegle prowadziliśmy prace nad wprowadzeniem „Wspólnego Biletu” w dwóch kanałach sprzedaży: kasach i w internecie. Oprócz prac technicznych, polegających na integracji wielu różnych systemów, trwały także uzgodnienia związane z zagadnieniami prawnymi, czy finansowymi. Jestem pełen uznania dla naszego Zespołu. Po raz kolejny pokazaliśmy, że do końca doprowadzamy zadania zlecone nam przez Ministerstwo Infrastruktury i PKP S.A.
Czy dzięki uruchomieniu nowej usługi w internecie skróci się czas sprzedaży biletu na przejazd realizowany przez kilku przewoźników?Czas sprzedaży biletów kilku przewoźników (PKP IC, PKP SKM i Polregio) skrócił się już po udostępnieniu w serwisie Bilkom „Pakietu Podróżnika”, gdzie na wspólnym blankiecie pasażer może nabyć bilety na podróż łączoną, wg najkorzystniejszej oferty. W tym roku w serwisie Bilkom dostępne będą oferty większości przewoźników samorządowych. To duże ułatwienie dla pasażerów. Od kwietnia udostępnimy także aplikację na urządzenia mobilne oparte o systemy Android i iOS. To także przyczyni się do skrócenia czasu sprzedaży biletów.
W jaki sposób PKP Informatyka zabezpieczyła portal Bilkom.pl przez np. przeciążeniem?
Czy spółka może zagwarantować jego poprawne działanie np. w momencie szczytów przewozowych?Dla PKP Informatyka kluczową kwestią jest zapewnienie ciągłości działania usług świadczonych pasażerom i przewoźnikom poprzez utrzymywane i rozwijane przez naszą firmę aplikacje i systemy IT. Bilkom jest jedynym miejscem w sieci, gdzie można nabyć „Wspólny Bilet”, czy „Pakiet Podróżnika”, więc jesteśmy przygotowani na rosnącą popularność tego kanału sprzedaży.
W jaki sposób aplikacje i serwisy sprzedażowe postawione przez PKP Informatyka zabezpieczone są przed atakami mającymi na celu kradzież danych osobowych? Czy dane pasażerów kupujących bilety są bezpieczne?
Dane naszych klientów są w pełni zabezpieczone na poziomie sieciowym i aplikacyjnym przez nowoczesne technologie przeciwdziałające takim atakom. Przypominam także, że w PKP Informatyka 24 h/dobę działa Security Operations Center. Nasz zespół SOC monitoruje i wykrywa zagrożenia, analizuje poziom bezpieczeństwa systemów i infrastruktury IT. Zapewniamy także ochronę przed cyberatakami i szybką reakcję na incydenty.
Kiedy w ramach „Wspólnego biletu” w kasach wszystkich przewoźników będzie można nabyć bilet z przesiadką na pociąg któregokolwiek z partnerów? Np. w kasie PKP SKM bilet na pociąg PKP Intercity do Gniezna, a stamtąd do Poznania pociągiem spółki Koleje Wielkopolskie? Dlaczego takiej funkcjonalności nie udało się wprowadzić w dniu startu „Wspólnego biletu”?Nie chcąc wchodzić w szczegóły, warunkiem pełnej funkcjonalności „Wspólnego Biletu” jest prowadzenie wzajemnej sprzedaży biletów przez wszystkich przewoźników. Z technicznego punktu widzenia, a więc z obszaru, za który odpowiedzialna jest PKP Informatyka, te rozwiązania były dostępne od początku.
Kiedy portal Bilkom będzie gotowy do sprzedaży „Wspólnego biletu” na pociągi wszystkich partnerów projektu?Portal Bilkom jest przygotowany do sprzedaży biletów wszystkich przewoźników. Nie wszyscy wyrazili wolę dystrybucji swoich biletów w tym kanale sprzedaży, a więc nie jest możliwa sprzedaż „Wspólnego Biletu” z udziałem takiego przewoźnika. Wydłużony okres przyłączania przewoźników do aplikacji Bilkom spowodowany jest m.in. koniecznością dostosowania systemów przewoźników do standardów „Wspólnego Biletu”. Mam tu na myśli np. kod 2D potrzebny do odczytania biletu.
Czy to prawda, że spółka Koleje Śląskie, mimo posiadania platformy sprzedażowej zbudowanej przez PKP Informatyka, nie posiada możliwości wdrożenia „Wspólnego Biletu” w kasach sprzedaży? Z czego to wynika?
Dla Kolei Śląskich przygotowaliśmy nowe oprogramowanie Kasy uniwersalnej, które w pełni realizuje funkcjonalność sprzedaży „Wspólnego Biletu” i jesteśmy gotowi na jego wdrożenie w każdej chwili. Równolegle dostosowaliśmy system sprzedaży biletów obecnie funkcjonujący u naszego Klienta. Oczywiście mamy przygotowaną propozycję migracji na całkowicie nową Platformę Sprzedaży Biletów (PSB). System PSB jest z powodzeniem dostarczany przez PKP Informatykę do Kolei Dolnośląskich, czy w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Prowadzone są rozmowy wstępne z KŚ w sprawie wdrożenia przez nich systemu PSB.
Dlaczego dostępność wspólnego biletu jest zróżnicowana w zależności od kanału dystrybucji?Ta kwestia zależy od przewoźników. Po pierwsze od woli, czy chcą, by ich bilety były dostępne w aplikacji Bilkom, a na dzień dzisiejszy nie wszyscy wyrażają taką wolę, a po drugie od dostosowania własnych systemów do standardów przyjętych w tym projekcie. Docelowo chcielibyśmy, żeby za pomocą aplikacji Bilkom pasażerowie mogli nabywać wszystkie bilety, w tym bilety na podróż łączoną kilkoma przewoźnikami. Podróżnych nie interesują kolory pociągów, czy organizatorzy przewozów, tylko oczekują sprawnego, bezproblemowego zakupu biletów na wybrany kierunek podróży. Narzędzie informatyczne, jakim jest Bilkom, może ustandaryzować i ułatwić proces zakupu biletów kolejowych. Najważniejsze jest jednak to, że 9 grudnia 2018 roku zrobiliśmy milowy krok w kierunku wprowadzania spójnych, z punktu widzenia zarówno pasażera jak przewoźników, usług na kolei, przy zachowaniu odrębności wszystkich przewoźników.
Jakub Prusik – p.o. prezes PKP Informatyka spółka z o.o. Od stycznia 2016 Członek Zarządu ds. sprzedaży. Jest menedżerem z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w spółkach Skarbu Państwa, w tym zajmujących się obszarem telekomunikacji, m.in. w Telekomunikacji Polskiej (obecnie Orange), prywatnych spółkach krajowych i międzynarodowych koncernach. W latach 2004–2007 związany był z Grupą PKP. Piastował m.in. stanowisko Pełnomocnika Zarządu ds. Zarządzania Zmianą oraz Dyrektora Biura Strategii i Marketingu w Telekomunikacji Kolejowej Sp. z o.o. Jako ekspert ds. zarządzania i telekomunikacji współpracował także z administracją rządową, w tym z MSW i Ministerstwem Cyfryzacji. Ukończył Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Inżynierów (MBA) w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania w Warszawie. Jest absolwentem Instytutu Telekomunikacji i Elektrotechniki na Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy.